.

Thursday 6 September 2012

BISIKAN SYAITAN: Komen jahat Dr M akibatkan rakyat kecoh dan takut


Tulisan mantan perdana menteri Mahathir Mohamad baru-baru ini telah mengakibatkan perasaan gusar dikalangan rakyat diseluruh Negara. Dengan memanggil parti pemerintahnya iaitu UMNO-BN sebagai “Syaitan yang dikenali dan pembangkang malaikat yang tidak dikenali” menjadikan ramai mengucap dan menggelengkan kepada.

Ramai diantara mereka yang fasih berbahasa Inggeris faham akan apa yang dimaksudkan iaitu rakyat Malaysia patut mengundi BN pada pilihanraya umum yang akan datang. Namun, tidak hairanlah jika hampir semua mengambil perumpamaan itu secara literal dan ini perlu difikirkan oleh Mahathir dan kerajaan BN.

Jika diambil kira dari ribuan pemberi komen di alam maya, bukan sahaja rakyat Malaysia memberi Mahathir pengajaran dari sikapnya sendiri- sinis dan suka menghasut- mereka sudah menganggap BN sebagai Syaitan dan Mahathir ketua syaitan.

Ramai yang sudah bosan


Walaupun selepas persaraan, ulasan Mahathir tetap menyemarakkan api perkauman dan pemikirannya bukanlah seperti dia seorang bekas pemimpin sebuah Negara. Adakah dia sengaja mensensasikan dirinya sendiri untuk mencuri perhatian media dari PM Najib Razak yang diberinya sokongan di khalayak ramai tetapi secara peribadinya dianggap bodoh.

Mahathir bagaikan menyangka rakyat Malaysia masih bodoh dan jahil kerana tidak boleh membaca apa yang ada dalam kepalanya dan memahami tindakannya. Sejak kebelakangan ini, kebanyakkan kenyataannya begitu mengejutkan dan menjadikan rakyat merasa hairan dan memprotes.

Contohnya, Ketua Syaitan Malaysia ini menyatakan dia bukanlah seorang yang bijak dan cepat menegaskan bahawa kita tidak perlukan seorang yang bijak untuk memrintah Negara ini. Begitu bodoh kenyataan ini sehinggakan ia menjadikan Najib malu akan perumpamaan bahawa dirinya adalah tin kosong. Ia juga mengesahkan pendapat rakyat bahawa Malaysia sememangnya ditadbir secara ‘auto-pilot’!

Tidak, BN tidak pernah melakukan sesuatu kerana rakyat, mereka akan melakukannya jika ia menjana wang. Tidak hairanlah jika Negara berada dalam keadaan yang menyedihkan jika dibandingkan dengan Singapura yang berada di selatan Tanah Air.

Terima kasih kepada pujian pencacai dan banyak lagi komen-komen tidak masuk akal yang membawa kita kepada satu perkara-Mahathir adalah yang TERBAIK dan HANYA DIA sahaja yang mampu melakukan apa sahaja untuk Malaysia. Tidak hairanlah jika kredibiliti BN telah tenggelam ke dasar laut dan tidak mungkin akan dapat dinaikkan ke daratan lagi.

Mungkin inilah sebab kenapa rakyat Malaysia tidak mengambil serius dan menerima bulat-bulat perumpamaan Mahathir tentang syaitan dan malaikat. Yang pasti, rakyat sudah membuat keputusan tentang apa pendirian Mahathir yang sebenar. Pembangkang yang dilabel Mahathir sebagai ‘malaikat’ juga seronok dan menikmati lawak terbaru dari Mahathir ini. Padan muka UMNO!

Politik 'Syaitan & Iblis'


Sekarang, perkataan Syaitan telah digunakan oleh ‘Ketua Syaitan’ sendiri untuk merujuk kepada BN dan terminologi itu akan menjadi perbualan topik politik di Malaysia seperti slogan ‘Janji ditepati’, 1Malaysia dan Malaysia Boleh.

Hari demi hari, keadaan semakin kecoh dengan media Melayu dan blog-blog memetik politik ‘Syaitan’. Mula-mula, mungkin ada pemimpin BN yang hanya mentertawakannya namun, mereka pasti semakin risau akan perkembangan ini. Komen Ketua Syaitan telah mengena batang hidung ahli politik BN sendiri dan sekarang cuba sedaya upaya untuk mengawal keadaan.

Tiba-tiba, semua mula melihat BN dari sudut yang berbeza iaitu menakutkan. Pakatan Rakyat digambarkan Mahathir sebagai Malaikat. Bukan sahaja ini mengiakan pengundi bandar yang sudah sedia jemu dan inginkan perubahan, mereka yang hidup di luar bandar juga berkemungkinan akan menukar fikiran mereka. Tambahan pula, orang yang waras tidak akan menyokong Syaitan.

Bagi orang Cina pula, dengan bermulanya bulan perayaan ‘Hantu Lapar’, dimana orang Cina percaya pagar neraka dibuka dan melepaskan roh-roh sesat untuk merayau-rayau di bumi, tiada seorang pun yang mahu dikaitkan dengan Syaitan. Ada yang tidak mahu berjalan jauh kerana takut akan kemalangan jalan raya yang disebabkan oleh hantu.

Dan bagi orang Melayu yang kuat kepercayaan dan sering peka pada pelbagai jenis ‘Syaitan’, Jin dan cerita tanah kubur yang lain di kaca televisyen dan mengambilnya sebagai sesuatu yang serius juga tidak akan gembira dengan perkembangan ini. Yang alim akan memberi amaran pada orang Islam yang lain terhadap ajaran negatif Mahathir yang jujurnya tidak begitu popular dikalangan tokoh keagamaan kerana sering mempunyai pandangan kontroversi terhadap Islam.

Bisikan syaitan


Pemimpin PAS yang konservatif seperti Dr Haron Din telah mengutuk gambaran Mahathir sebagai merbahaya dan memetik Al Quran yang menyatakan bahawa jangan pernah memilih Syaitan dan menyatakan ia lebih baik dari Malaikat. Walaupun hanya perumpamaan, ia masih tidak dibenarkan.

Dr Haron juga menegaskan bahawa Mahathir salah kerana rakyat, terutamanya orang Islam percaya bahawa Syaitan merupakan makhluk Tuhan yang paling jahat. Dan sebagai bekas pemimpin Negara, yang telah mengetuai kerajaan UMNO-BN untuk 22 tahun, ia amat tidak sesuai bagi Mahathir untuk memberi kenyataan atau melabel seseorang mahupun sebuah organisasi dengan sesuatu yang tidak baik.

Dalam pada itu, pemimpin kerohanian PAS, Nik Aziz Nik Mat juga telah memberi amaran bahawa kenyataan yang tidak diingini dan tidak bijak akan mempercepatkan kehancuran UMNO. Dia juga meminta orang Islam supaya membezakan antara Syaitan dan Malaikat supaya mereka tidak disesatkan oleh bisikan Syaitan.

Ya, orang Islam juga amat prihatin dan ramai yang keliru dengan penggunaan terminologi Mahathir yang kurang bijak. Mungkinkah dia tdak bijak atau telah benar-benar menjadi pembisik Syaitan seperti yang didakwa sesetengah pihak? Bagaimana boleh Mahathir, seorang yang lahir sebagai Islam, tidak tahu bahawa tiada yang lebih dijauhi oleh umat Islam selain Syaitan. Tetapi, dia dengan begitu bersahaja menganjurkan rakyat untuk memilih dirinya dan BN walaupun mereka dikatakan Syaitan dan bukan pembangkang walaupun mereka adalah malaikat.

Dari menafikan dirinya diktator, kepada menafikan dirinya syaitan


Mungkin peristiwa ini lebih tepat dirumuskan oleh apa yang dikatakan oleh seorang pemberi komen ini:

“MADEY BETUL-BETUL TELAH MENJATUHKAN NAMA BAIK BN DENGAN BERKATA BN TU SYAITAN, TAU LAH MASYARAKAT ISLAM MEMANG PANTANG DAN BENCI PERKATAAN SYAITAN DAN SUKA PERKATAAN MALAIKAT. RAMAI MELAYU TEMASUK MELAYU BN AKAN MENGUNDI PAKATAN KERANA TAK NAK BERSEKONGKOL DENGAN PERKATAAN SYAITAN.”

Ia juga ironi apabila, beberapa minggu yang lalu, dia telah memarahi mereka yang melabelnya sebagai ‘Diktator’. Dia marah akan sikap sesetengah pihak yang suka melabel orang lain untuk memusnahkan karier politik mereka. Mahathir berkeras bahawa dia bukanlah seorang diktator, dan membandingkan dirinya dengan penjahat timur tengah seperti Mubarak dan Gadaffidan mencabar rakyat Malaysia menyatakan kenapa dia layak dipanggil diktator.

Rakyat Malaysia memberi respon yang mencecah ribuan dan banyak komen diberi menyatakan bahawa dia, suka atau tidak adalah seorang diktator di mata mereka. Sama seperti sekarang, di mata kebanyakkan rakyat Malaysia, BN umpama Syaitan kerana telah merompak sebahagian besar harta kekayaan Negara dan dia sebagai ketua perancang, adalah ketua syaitan.

Seperti yang kita selalu dengar, setiap kejahatan ada pembalasannya!

Malaysia Chronicle
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TERIMA KASIH KERANA MENG"KLIK"...

Bloglist