Monday, 25 June 2012

Ini Senarai Kabinet Bayangan Pakatan Rakyat Selepas Pilihanraya Umum Ke 13?

1) Perdana Menteri: Datuk Seri Anwar Ibrahim (PKR, Permatang Pauh MP)

2) Timbalan Perdana Menteri:
  • Lim Kit Siang (DAP, MP Ipoh Timur)
  • Abdul Hadi Awang (PAS, MP Marang)
  • Satu kerusi telah pun disediakan samada dari Sarawak ataupun Sabah bagi menjaga hal ehwal di Borneo. ( Walaubagaimanapun senarai nama calon tidak boleh didedahkan buat masa ini)
3) Kementerian Kewangan:
  • Tony Pua (DAP, MP Petaling Jaya Utara)
  • Rafizi Ramli (PKR, bukan MP lagi buat masa ini, tetapi dijangka akan bertanding pada pemilihan akan datang)
  • Nizar Jamaluddin (PAS, MP Bukit Gantang)
4) Kementerian Pelajaran:
  • Dzulkefly Ahmad (PAS, MP Kuala Selangor)
  • S Kulasegaran (DAP, Mp, Ipoh Barat)
  • Chong Eng (DAP, MP Bukit Mertajam)
5) Kementerian Dalam Negeri:
  • Azmin Ali (PKR, MP Gombak)
  • Mahfuz Omar (PAS, MP Pokok Sena)
  • M Manogaran (DAP, MP Teluk Intan)
(Mereka-mereka ini dijangka akan mendapatkan nasihat, maklumat dan bantuan kepakaran daripada bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Fauzi Shaari yang telah pun menyertai PAS selepas bersara dari Jabatan Siasatan Jenayah, Bukit Aman. Beliau merupakan bekas orang nombor tiga terpenting dalam organisasi PDRM )

6) Kementerian Pertahanan:
  • Dr Hatta Ramli (PAS, MP Kuala Krai)
  • Liew Chin Tong (DAP, MP Bukit Bendera)
  • Tian Chua (PKR, MP Batu)
(Mereka-mereka ini juga dijangka akan mendapatkan nasihat, maklumat dan bantuan kepakaran daripada bekas pegawai tinggi TLDM Laksamana Pertama (B) Mohamad Imran Abd Hamid yang telah menyertai PAS selepas bersara.)

7) Undang-undang Kementerian:
  • Karpal Singh (DAP Bukit Gelugor MP)
  • Gobind Singh (DAP, Ahli Parlimen Puchong)
  • William Leong (PKR, MP Selayang)
  • R Sivarasa (PKR, MP Subang)
  • Hanipa Maidin (PAS, bukan MP yang bertindak bagi PAS di dalam pelbagai hal undang-undang)
8) Kementerian Kesihatan:
  • Dr Lee Boon Chye (PKR, MP Gopeng)
  • Dr Tan Seng Giaw (DAP, MP Kepong)
  • Dr Siti Mariah Mahmood (PAS Kota Raja MP)
  • Dr Michael Jeyakumar (PSM, Sungai Siput MP)
9) Kementerian Pengangkutan:
  • Khalid Samad (PAS Shah Alam MP)
  • Tan Kok Wai (DAP, Cheras MP)
  • Baru Bian (Dewan Undangan Negeri Ba’Kelalan)
(Baru Bian dijangka akan memfokuskan kepada usaha meningkatkan jaringan pengangkutan ke kawasan pedalaman Sabah & Sarawak)

10) Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri :
  • Khalid Ibrahim (PKR, Ahli Dewan Undangan Negeri Ijok, Menteri Besar Selangor)
  • Teresa Kok (DAP, MP Seputeh MP)
  • Husam Musa (PAS, DUN Salor)
11) Kementerian Pertanian:
  • Salahuddin Ayub (PAS, MP Kubang Kerian MP tetapi untuk PRU Ke 13 akan meninggalkan Kelantan untuk bertanding di Johor)
  • Ng Suee Lim (DAP, ADUN Sekinchan, beliau menjuarai isu penanam padi)
(Untuk isu-isu Felda, Mazlan Aliman PAS dijangka akan membantu di barisan hadapan dalam memperjuangkan hak peneroka dan mengetengahkan isu-isu Felda.)

12) Kementerian Luar:
  • Kamarudin Jaffar (PAS, Ahli Parlimen Tumpat)
  • Lim Guan Eng (DAP, ADUN Ayer Puteh, Ketua Menteri Pulau Pinang)
  • Elizabeth Wong (PKR, ADUN Bukit Lanjan)
13) Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar:
  • Lim Lip Eng (DAP, Segambut MP)
  • Nurul Izzah Anwar (PKR, MPLembah Pantai)
14) Kemterian Alam Sekitar :
  • Fuziah Salleh (PKR, MP Kuantan)
  • Che Rosli Che Mat (PAS, MP Hulu Langat)
  • Nga Kor Ming (DAP, MP Taiping)
15) Kementerian Wanita:
  • Zuraida Kamaruddin (PKR, MP Ampang)
  • Fong Po Kuan (DAP, MP Batu Gajah)
  • Siti Zailah Mohd Yusof (PAS, MP Rantau Panjang)
16) Kementerian Perhubungan Bangsa & Kementerian Dialog Antara Agama:
  • Nik Aziz Nik Mat (PAS, ADUN Chempaka, Menteri Besar Kelantan)
  • Mujahid Yusof Rawa (PAS, MP Parit Buntar)
  • Mohd Nur Manuty, (PKR, pada masa ini beliau bukan bergelar MP)
  • Ngeh Koo Ham (DAP, Ahli Parlimen Beruas)
  • V Sivakumar (DAP, ADUN Tronoh)
Apa pendapat anda semua dengan senaraian bagi kabinet Bayangan Pakatan Rakyat ini? Ada cadangan & pandangan untuk dikongsikan di sini?

-Berita Semasa

19 comments:

  1. Kalau tiada wakil Sabah jangan harap MP Sabah nak sokong !. Pakatan perintah Semenanjung..biar Sabah perintah Sabah ! Kami mahu autonomi !

    ReplyDelete
  2. mana mat sabu, menteri dalam negeri

    ReplyDelete
  3. cabinet ni dah lama ada dalam maya ni... macam tergesa gesa je... kalau nak buat biar lah betol2... ni mcm sebab kena cabar terus buat jer... ramai lagi yang dalam PAS tak diletak...padahal penyumbang utama dalam PKR khasnya untuk islam dan melayu...ingat PAS bukan pasti kampung yang hanya di sawah atau di kebun... atau kampung tepi pantai kampung nelayan OK...

    pas tu buat apa TPM ramai bebenor... mengabihkan duit rakyat bayar gaji....

    aku sokong anon 1... orang sabah sarawak pun kena jugak... mereka juga malaysia...

    pls double check and recheck and check again...

    ReplyDelete
  4. RALAT - padahal PAS penyumbang utama dalam PR khasnya untuk islam dan melayu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keluar dari PR.. Dorang bkan oang yg bleh dipercayai

      Delete
  5. Kenapa tak buat PM 3 orang jugak?

    ReplyDelete
  6. Ada baik dan buruknya, bayangan kabinet PR. Positif dan negatif pasti diperbincangkan rakyat. Diharapkan biarlah kementerian diamanahkan, mampu memberi sumbangan besar kepada rakyat negara. jauh dan hindarkanlah dari membina gedong-mal. Jangan membentuk kroni baru sebagai ganti kroni2 macam uBn. Rakyat bersedia mengangkat PR di PRU13. Rakyat jua mampu menolak PR rentap dari Putrajaya, anda anda serupa dan sama fael danor uBn, takutilah kuasa Allah, jangan gadai rakyat demi berhala baru. Wasalam

    ReplyDelete
  7. apa pelik nyer ko punya bayangan ni.....

    ReplyDelete
  8. 1. Wajib ditambah wakil dr Sabah & S'wak (aku orang semenanjung)
    2. knpa wakil PKR, PAS & DAP kena ada dlm setiap kementrian? ini yg buat ramai
    3. knpa perlu ada semua kaum dlm satu kementrian? tak perlu..janji bangsa apa pun menteri itu dia menjaga kepentingan semua kaum...

    tapi takpe...barisan ini ok for a start..masih ada masa utk dikemaskinikan lagi..

    ReplyDelete
  9. 1. Wajib ditambah wakil dr Sabah & S'wak (aku orang semenanjung)
    2. knpa wakil PKR, PAS & DAP kena ada dlm setiap kementrian? ini yg buat ramai
    3. knpa perlu ada semua kaum dlm satu kementrian? tak perlu..janji bangsa apa pun menteri itu dia menjaga kepentingan semua kaum...

    tapi takpe...barisan ini ok for a start..masih ada masa utk dikemaskinikan lagi..

    ReplyDelete
  10. BUDAKBOY

    MP Sabah dan Sarawak patut difikirkan untuk diberikan jawatan di kementerian penting.

    Sori bro.. gua sudah rembat tanpa izin dan masuk gua punya pondok (blog kapcai gua).. sori dan TQVM..

    ReplyDelete
  11. kan baru bian ada di kire dpm utk sabah sarawak le...

    ReplyDelete
  12. Kalau dah rasa PR boleh ke Putrajaya...rakyat Sabah dan Sarawak kena ikut buat perubahan...jgn ketinggalan...apa lagi semadikan UMNO pada PRU13 nanti

    ReplyDelete
  13. Kabinet Bayangan Pakatan Rakyat dipenuhi olih mr beans, the jokers, the stooges,the clowns. Punah Malaysia nampaknye.

    ReplyDelete
  14. Hancur negaraku yg tercinta.

    ReplyDelete
  15. melayu hancur mcm ni...negara islam pun akan hilang terus. mana perjuangan pas utk islam? sy akan undi BN.

    ReplyDelete
  16. PR kata BN membazir dan boros.. tapi tgk kabinet bayangan punya la banyak org jd menteri.. gaji tu berapa sorang.. lg banyak wang rakyat habis nak bayar gaji diorang sahaja..tak masuk elaun lg tu.. tu kalau seorang menteri ada 3 timbalan mcm mana pulak.. hancur la mcm ni... kalau semua tu terima gaji RM 1 mcm anwar jd penasihat selangor takpe la jugak..

    ReplyDelete
  17. 25/49 kerusi di duduki oleh org bukan Melayu..
    renung2kan lah

    ReplyDelete

ANDA KOMEN ANDA TANGGUNG

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

TERIMA KASIH KERANA MENG"KLIK"...

Blog Pro PR (1)