.

Friday 13 July 2012

[Mesti Baca} : Scorpene-Altantuya: Siapakah Razak Baginda kepada Najib dan Umno


Ia tidak masuk akal jikadikatakan bahawa Razak Baginda adalah dalang di sebalik pembelianRM7.3 bilion dua kapal selam Scorpene dari Perancis oleh Malaysia?Ia memang pembelian yang tidak sesuai kerana pantai cetek Negara bersifat cetek, dan lebih buruk lagi, adalah berikutan skandal komisen haram yang berakhir dengan pembunuhan warganegara Mongolia, Altantuya Shaariibu, membayangi Malaysia dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Walaupun musuh ketat Baginda tidak boleh membayangkan dia mempunyai keberanian atau keupayaan untuk meyakinkan Najib, yang pada ketika itu adalah Menteri Pertahanan yang bakal mengambil alih jawatan Perdana Menteri, dengan mengambil bahagian dalam apa yang pada dasarnya merupakan penipuan secara besar-besaran.

Kecualilah Najib sendiri mahu dipujuk atau mungkin juga mencadangkan satu skim bagi Baginda untuk selidiki dan laksanakan!

Bagaimana pula dengan Altantuya?Baginda boleh dipujuk Najib untukmeminjam dua pengawal peribadi untuk membunuh si cantik pemeras ugut itu, dan kemudian mengebom tubuhnya dengan bahan letupan C4 agar pengenalan tidak boleh dilakukan?Siapa yang tahu cerita sebenar,mungkin hanya pembunuh Altantuya sahaja yang tahu.Masalahnya ialah mereka tidak mahu bercakap.Atau mungkin mereka tidak bersedia untuk meniup wisel itu lagi.

Lelaki lembut


Satu perkara yang pasti.Kedua-dua Najib dan Baginda adalah lelaki 'lembut' - hidup untuk hidup mengejar keseronokan mereka sendiri dengan agenda mementingkan diri sendiri. Bolehkah lelaki 'lembut'menjadi kejam apabila hidup mereka terancam? Sekali lagi, sukar untuk dikatakan.

Walaupun demikian, pada tahun 1970-an, apabila Najib mengambil alih sebagai Ahli Parlimen Pekan selepas kematian bapanya, tiadaseorang pun rakyat Malaysia pernah berfikir yang lelaki muda tinggi lampai dan malu ini mampu mengarahkan polis untuk menganiaya penunjuk perasaan yang mengambil bahagian dalam Bersih baru-baru ini. Atau adakah sesiapa pernah terfikir dia akan mampu membuat ucapan, berikrar untuk memandikan 'keris' dengan darah Cina sebelum Ops Lalang dijalankan oleh Mahathir Mohamad ke atas pembangkang dan pemimpin pembangkang?

Namun,siapakah Razak Baginda kepada Najib, kuatkah pengaruhnya? Sebenarnya, Baginda tidak berpengaruh langsungdan tidak mempunyai sebarang pertaliandengan Najib atau pemimpin tertinggi UMNO. Diabukan juga seorang ahli perniagaan besar mahupun boss penjenayah.Kedua-dua lelaki ini tidak kaitan mahupun pernah menjadi rakansekolej atau teman sekolah.

Malah, Baginda dan Najib tidak pernah berjumpa sehingga Najib menjadi Menteri Pertahanan pada tahun 1991 dan Baginda menyertai Maktab Pertahanan Angkatan Tentera Malaysia sebagai pensyarah, di mana dia akhirnya menjadi ketua bahagian pengajian strategik. Apabila Najib meninggalkan Kementerian Pertahanan pada tahun 1995 untuk Kementerian Pelajaran, hubungan mereka menjadi rapat.Baginda menjadi orang kepercayaan Najib, manakala isterinya Mazalinda dan isteri Najib, Rosmah juga menjadi rapat.

Tetapi jangantersilap.Baginda boleh hidup tanpa Najib, walaupun dia menikmati hidup sebagai teman rapat dengan tokoh politik yang terkenal itu.Najib yangsebenarnya diperlukan persahabatan ini.Yang pasti, Najib mahu memanfaatkan kepandaian Baginda. Baginda bukan hanya pakar strategi pertahanan, dia kemudian juga mengetuai cerdik pandai - Institut Penyelidikan Strategik Malaysia, yang secara amnya diketahui dibiayai oleh Najib dan direka untuk menaikkan kerjaya politiknya.

Pemimpin UMNO wajib memiliki banyak wang untuk kekal berkuasa


Selepas kehilangan jawatan timbalan perdana menteri kepada Anwar Ibrahim, suasana politik tiba-tiba berubah pada lewat tahun 90an apabila bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad memutuskan untuk memecat Anwar daripada UMNO dan ini membuka ruang kepada Najib.

Untuk membalas jasa kepada Najib kerana sokongannya dalam tempoh huru-hara pemecatan Anwar, yang kini telah menjadi Ketua Pembangkang, yang juga pernah dipenjarakan, Mahathir mula menyediakan Najib untuk jawatan Perdana Menteri. Tetapi iatanpa syarat, Najib juga terpaksa memainkan peranan dalam persediaan untuk ke kerusi Perdana Menteri. Untuk mendapatkan jawatan tertinggi itu dan memastikan dia dapat melawan pencabar, Najib tahu dia perlukan banyak wang.

Itu permainan politik dalam UMNO. Banyak wang untuk membeli sokongan dari atas ke bawah untuk cawangan dan semua cara untuk bahagian, negeri, sayap pemuda dan wanita. Sekarang, di mana dan bagaimana untuk mendapatkannya?

Orang yang mengikuti skandal Scorpenes berkata Najib telah memikirkan satu cara apabila diamenjadi Menteri Pertahanan dan membincangkannya dengan Baginda, yang mempunyai pengetahuan tentang ketenteraan dimana pemerolehan senjata di arena antarabangsa boleh menjana banyak wang dari rasuah dan komisyen.

Sebagai contoh, telah diketahui bahawa di Taiwan; Thales, sebuah syarikat Perancis, dahulunya Thompson-CSF, telah menjual6 kapal frigat kelas 'stealth' La Fayette-binaan DCN untuk harga yang mahal iaitu AS $ 2.8 bilion pada tahun 1992, menjadikan seluruh dunia terkedu, manakalatentera Pakistan telah membeli 3 kapal selam Agosta 90 B pada tahun 1994 dengan cara yang tidak sunyi dari kontroversi.

Kenapa Baginda?


Pembelian Scorpenes oleh Malaysia dari DCNS telah dikendali oleh Razak Baginda.Kenapadia dan tidak bukanahli korporat terkemuka yang lain?
Sesetengah penganalisis politik berkata Najib sedar bahawa sebelum iniperdana menteri UMNO telah menggunakan kroni dan proksi untuk skim menjana wang. Tetapi 'bintang' dan peneraju korporat kadang-kadang boleh membawarisiko dan orang yang boleh dipercayai seperti Baginda untuk menguruskan aliran wang mungkin cara yang lebih sesuai bagi Najib. Sekiranya dakwaan terhadap Najib adalah benar, tentu dia mahu mengawal dana dan memastikan ini boleh dicapai.

Perjanjian Scorpenes dipercayai telah dibawa ke meja sejak zaman bekas Menteri Kewangan Daim Zainuddin tetapi telah dibekukan selepas Daim bergaduh dengan Mahathir.Apabila Najib kembali kepada kementerian Pertahanan, telah dipercayai bahawa Mahathir bersetuju untuk melakukan semula transaksi.Dan seperti dua pelajar sekolah, Najib dan Baginda didakwa merancang bagaimana untuk mendapat manfaat daripada perolehan yang besar seperti itu. Walaupun si Rosmah yang licik tidak tahu akan perkara itu pada awalnya begitulah spekulasinya.

BAgi Altantuya, dia pada dasarnya tidak mempunyai kemahiran khusus dan bukanlah seorang penterjemah yang baik. Dia tidak pernah menjadi sebahagian daripada skim ini - hanya wajah yang sangat cantik dan objek seksual bagi kedua-dua lelaki. Kerana bersama dengan Baginda, dia menjadi tahu akan transaksi Scorpenes kemudian cuba memeras ugut Baginda untukmendapatkan sedikit wang haram yang dibayar oleh DCNS. Untuk rekod, Baginda telah mengaku sebagai kekasih manakala Najib bersumpah tidak pernah kenal padanyasama sekali.

Sementara itu, mungkin untuk memastikan perkara ini kekal rahsia, Baginda membuat ahli keluarga terlibatsama. Beberapa entiti perniagaan telah diwujudkan seperti Perimekar yang dimiliki sepenuhnya oleh syarikat lain, KS Ombak Laut Sdn Bhd, yang seterusnya juga dipunyai oleh Baginda dan isterinya. Dan untuk membuat mengalihkan sedikit wang lagi, Baginda telah mencipta satu lagisyarikat, iaitu TerasasiSdn Bhd (di Hong Kong) dengan Malim bapanya sebagai pengarah.

Mungkin, pada pemikiran mereka, dengan Menteri Pertahanan yang bakal menjadi Perdana Menteri terlibatsama, bagaimana sesuatu yang teruk boleh berlaku? Walaupun mereka telah ditangkap, mereka pastiterlepas! Ia adalah skim'sempurna' mereka sendiri tetapi sedihnya, tidak diketahui oleh kedua- dua isteri Najib dan Baginda bahawa mereka mempunyai hubungan dengan Altantuya dan tidak diketahui pula oleh semua mereka, Altantuya tidak memberi dirinya pada lelaki secara percuma.

Ditangkap basah


Apabila si cantik berusia 28 tahun mendapati bahawa perjanjian Scorpene telah berjaya dan Perimekar telah menerima komisen yang dipersetujui, Altantuya dapat mencium wang itu walaupun dari Mongolia.

Dia membuat keputusan untuk mendapatkan sesuatu untuk dirinya dan datang ke Malaysia.Sama ada dia telah benar-benar dijanjikan bahagian itu adalah sukar untuk dikatakan.Mengapa mereka tidak membayarnya sahaja? Adakah ia kerana Rosmah cemburu? Tetapi bagaimana orang yang begitu licik dan kedekutboleh menjadi begitu emosi? Apakah pencetusnya?

Sekali lagi, rakyat Malaysia dan dunia akan terpaksa menunggu sebelum titik boleh dihubungkan dan gambar akan lengkap. Apa pun yang benar, Altantuya telah mengugut Baginda, mengancam untuk mendedahkan hubungan seksbersama Baginda dan Najib. Shaariibuu Setev, ayahnya telah berkata, dia mempunyai gambar mereka bertiga bersama-sama sebagai 'bukti'.

Sekarang, Altantuya membawa masalah kepada Baginda dan Najib. Masalah besar yang terpaksa diuruskan kerana harapan Najib untuk menjadi Perdana Menteri akan berakhir dengan kegagalan jikadiketahui perihal ini. Tetapi apa yang perlu dilakukan? Bagaimana untuk bertindak balas?Kemungkinan ini tidak pernah difikirkan oleh dua lelaki inidan mereka umpama ditangkapbasah, oleh itu mereka panik dan bertindak dengan terburu-buru.

Apabila Altantuya tiba di Kuala Lumpur dengan sepupunya Burmaa Oyuchimeg, dia melantik seorang penyiasat persendirian untuk membantunya menjejaki Baginda.Altantuya mempunyai saksi dan lain-lain rekod untuk mengesahkan kehadirannya di Malaysia walaupun maklumat dalam komputer Imigresen menunjukkan dia tidak pernah memasuki negara ini.Ini benar-benar telah merumitkan kehidupan

Baginda.Penculikan dirinya telah dilakukan oleh ejen dari Cawangan Khas Malaysia pada siang hari di hadapan rumah Baginda - walaupun ada saksi-saksinya.Demikiansungguh terdesak Baginda.Media Malaysia tidak menyiarkan butir-butir lengkap, tetapi media asing ada.

Pemandu teksi gagalkan rancangan sempurna


Seperti biasa, dalam operasi rahsia, butiran kecil paling penting.Keseluruhan operasi gagal kerana tidak membayar tambang teksi Altantuya. Pemandu teksi yang disewa oleh Altantuya pada hari tersebut tidak puas hati bagaimana penumpangnya telah diculik di depan matanya tanpa membayar tambang. Dia mencatit nombor pendaftaran kereta penculik itu dan membuat repot di sebuah balai polis. Ini mengesahkan bahawa kereta penculik adalah kereta kerajaan, dan turut membabitkan pemiliknya.

Najib dikatakan terlalu terkejut untuk berfikir dengan jelas.Baginda memutuskan untuk mengupah pihak ketiga bagi membantu iaitu penyiasat persendirian-P Balasubramaniam telah dibawa masuk untuk mencari beberapa fakta kerana mereka tidak mempunyai masa yang cukup.Perjanjian Scorpene keseluruhan boleh tersebar.Ia adalah terlalu besar untuk dikendalikan dan terlalu berisiko pada ketika itu bagi politik di Malaysia terutamanya UMNO dan Najib. Jika wang dijejak , ia membawa kita kepada kedua-dua Najib dan Baginda.

Najib dipercayai mengamanahkan perkara itu kepada setiausaha sulitnya Musa Safri untuk melakukan apa sahaja yang perlu. Ia telah dilaporkan bahawa Rosmah, kerana ingin tahu, merasakan ada sesuatu yang tidak kena dan tekaannya bahawa suaminya berada dalam masalah besar ternyata benar. Mungkin dia berleter tanpa henti, walau apa pun bakal PM ini dikatakan terpaksamenceritakan segalanya kepada isterinya.

Sekarang - ia telah disahkan oleh orang-orang kampungnya sendiri - Rosmah bukanlah seseorang yang boleh dipermainkan. Diaamat kejam –tiada siapa boleh mempertikaikannya.Tetapi adakah dia kerana memburu Altantuyasendiri? Adakah dia dan 2 pengawal peribadi arahan Najib, Sirul Azhar dan Azilah Hadri, dan juga pembantunya sendiri yang juga merupakan orang tentera Norhayati dan Aziz Buyong menolongnyamenyelesaikan masalah dengan Altantuya?

Hanya mereka tahu dan tidak akanmemberitahu. Belum lagi nampaknya.Jika Altantuya masih hidup, dia boleh menjadi saksi dalam mana-manakes mahkamah berhubung skandal itu. Penglibatannya telah membuat perkara ini lebih kompleks dan teruk bagi kerajaan Malaysia kerana perkara itu akandibawa kearena antarabangsa. Publisiti ini jelas akanmemburukkanlagi pemimpin-pemimpin Malaysia.

Ternyata, Altantuya dibunuh dan mayatnya telah dimusnahkan dengan C4 pada 18 Oktober 2006 di kawasan hutan terpencil di Shah Alam di pinggir Kuala Lumpur.

Kenapa Altantuya mesti dibunuh?


Skandal itu sebenarnya bom masa yang berdetik untuk Najib dan ia telah merebakke dalam UMNO. Apa-apa implikasi yang berlaku kepada Najib yang memegang jawatan sebagai perdana menteri pada April 2009 akan menjadi buruk. Najib telah menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden UMNO sejak tahun 2004 dan sedang dilatih untuk mengambil alih dari Abdullah Badawi yang merupakan perdana menteri pada masa itu.

Badawi pada masa itu bergelut untuk terus berkuasa. Dia tidak boleh memutuskan apa yang perlu dilakukan. Musa Hassan yang merupakan Ketua Polis Negara apabila skandal itu berlaku mengisytiharkan baru-baru ini bahawa dia telah memberitahu Badawi bahawa Najib tidak terlibat dalam pembunuhan itu.

Mahathir yang bersikap tenang berikutan skandal Scorpenes-Altantuya tidak pernah memberi ulasan mengenai perkara itu. Tetapi mengikut orang dalaman UMNO, dia sebenarnyaarif tentang perkara itu. Dia tahu apa yang berlaku kerana dia masih mempunyai pengintip di dalam Cawangan Khas. Mengetahui Badawi tidak akan membantu dalam keadaan kritikal ini dan Najib tidak cerdik, Mahathir memutuskan untuk campur tangan. Diameyakinkan KPN bahawa tidak kira apa yang berlaku, UMNO mesti diselamatkan.

Najib kemudian akan diberitahu untuk membiarkan polis mengendalikan siasatan pembunuhan dan dia seterusnya memberitahu Rosmah mengikut sahaja kehendak polis. UMNO - dimana dokumen-dokumen terkini telah disita oleh polis Perancis juga mempunyai kepentingan dalam komisen Scorpenes - juga mahukan skandal terhapus. Jadi, tiada cara lain selain memutar belit kenyataan. Gunakan badan kehakiman dan adakah‘perbicaraan’! Macam dah biasa bukan?

Tetapi, tidak kira berapa banyak Al Quran atau buku-buku suci untukNajibbersumpah, adalah mustahil bagi sesiapa sahaja untuk tidak berfikir bahawa Najib telah terlibat secara langsung dalam beberapa perkara. Begitu juga bagi UMNO, Baginda dan Rosmah.Sama ada salah seorang daripada mereka ini yang mengarahkan pembunuhan Altantuya adalah terlalu awal bagi mereka untuk meneka buat masa ini.Mungkinkah kita akan mengetahui kebenarannya kerana dua pengawal peribadi yang menembak dan mengebomAltantuya masih hidup dan dikenakan hukuman mati, sedang merayu bagi hukuman gantung mereka.

Dan satu hari nanti kedua-dua pembunuh mungkin memutuskan untuk menceritakan segalanya. Walaupun mereka mungkin akan 'menghilangkan diri' seperti yangditakutkan rakyat Malaysia, kebenaran masih boleh terbongkar kerana terdapat begitu banyak hubungan antra dokumen dan saksi. Yang diperlukan hanya siasatan yangtelus dan polisyang amanah dan perbicaraan mahkamah yang adil atau siasatan awam.
Walaupun wang Scorpenes ini mengambil masa yang lama untuk didapatkan semula, sekurang-kurangnya roh Altantuya akhirnya akan mendapat ketenangan.

Malaysia Chronicle

4 comments:

  1. senario kian terbongkar ...

    ReplyDelete
  2. Roh altantuya mendapat ketenangan rasanya perkara kedua. Terutama sekali, selamatkah kita sekiranya org sebegini masih memimpin kita?? Pendokong agama suci kita?? Well... Wallahualam

    ReplyDelete
  3. Roh altantuya mendapat ketenangan rasanya perkara kedua. Terutama sekali, selamatkah kita sekiranya org sebegini masih memimpin kita?? Pendokong agama suci kita?? Well... Wallahualam

    ReplyDelete

ANDA KOMEN ANDA TANGGUNG

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TERIMA KASIH KERANA MENG"KLIK"...

Bloglist