.

Wednesday 11 January 2012

Anwar bebas kerana hujah "suka sama suka" ?

“Suka Sama Suka” Untuk Tipu Hakim?

Oleh: Suara Pakaran Rakyat


DARI pemerhatian dan perbincangan penulis bersama rakan-rakan seperjuangan mendapati bahawa masih ada pertikaian dikalangan blog-blog pro UMNO berhubung hujah ketua pasukan pembelaan Datuk Seri Anwar Ibrahim, Karpal Singh di Mahkamah sebelum ini bahawa memang berlaku hubungan seks luar tabie antara pengadu, Saiful Bukhari dengan Anwar tapi atas dasar suka sama suka.

Asalnya perkara ini memang benar-benar merungsingkan penulis kerana memang sukar untuk mematahkan hujah yang dibangkitkan ramai orang kenapa Anwar boleh bebas bila Karpal sendiri membangkitkan soal suka sama suka ini.

Tapi selepas mendapat maklumat dari sumber-sumber terdekat yang ada pengetahuan dalam bidang undang-undang ini, baru penulis faham bahawa isu ‘suka sama suka’ ini adalah sebahagian dari strategi pembelaan Karpal untuk memastikan Anwar dibebaskan daripada pertuduhan yang dicemari dengan konspirasi politik ini.

Sistem kehakiman negara kita mengamalkan konsep ‘Beyond Reasonable Doubt’ atau Keraguan Melampui Munasabah dimana pihak pendakwaan dan pembelaan perlulah mengemukakan bukti-bukti yang yang sejajar dengan konsep di atas dalam menentang kes masing-masing.

Pendek kata, kalau pendakwaan kemuka bukti A, pembelaan perlulah kemukakan bukti B yang melebihi keraguan bagi membalas hujah pendakwaan dan begitulah sebaliknya.

Selepas mendengar keterangan pengadu (SP1) dalam kes ini iaitu Saiful Bukhari, memang ada unsur ‘rela’ dalam perlakuan liwat yang dituduh dilakukan Datuk Seri Anwar dan ini jelas bercanggah dengan pertuduhan yang dikenakan ke atas beliau iaitu Seksyen 377 (B) Kanun Keseksaan, dimana beliau dituduh ‘memaksa’ Saiful melakukannya.

Itu tidak sama sekali bermaksud Anwar melakukannya tapi untuk mencabar kesahihan Seksyen yang digunakan untuk mendakwa Datuk Seri Anwar dalam hal ini berdasarkan keterangan yang diberikan oleh Saiful.

Seperti diterangkan sebelum ini, memang pada asalnya penulis dan laman ini tidak bersetuju dengan strategi ‘suka sama suka’ yang digunakan Karpal Singh dalam pembelaannya tapi kelihatannya pendekatan itu sesuai berdasarkan keadaan tersebut.

Penulis akui, memang sukar dalam keadaan sekarang untuk mematahkan hujah mengenai suka sama suka ini sebab ia disebut oleh peguam pembelaan sendiri tapi bahaya yang lebih besar juga kalau hujah tersebut tidak dipatahkan.

3 comments:

  1. suka sama suka pun salah. seksyen boleh dipinda

    ReplyDelete
  2. suka sama suka..maknanya ANWAR peliwat la,,nak ke amik dia sebagai pemimpin nanti...

    ReplyDelete
  3. nak kata paksa kenapa tak didakwa di bawah seksyen paksa? keterangan saiful bukhari pun bermaksud dia rela. tapi kalau nak kata suka sama suka dah dibebaskan pun. maknanya liwat tu langsung tak berlaku lah.

    ReplyDelete

ANDA KOMEN ANDA TANGGUNG

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TERIMA KASIH KERANA MENG"KLIK"...

Bloglist