.

Sunday 17 July 2011

PERINGATAN UNTUK PAKATAN RAKYAT

Penanda-penanda signifikan yang muncul melalui keputusan PRU Ke-12 ialah perpindahan yang amat ketara undi kaum Cina dan India kepada PR. Secara menyeluruh, orang-orang Melayu, terutama penghuni kawasan luar bandar dan pedalaman masih setia kepada BN. Namun, trend perubahan mula kelihatan di Perlis, Pahang, Negeri Sembilan, dan Johor.


Sehubungan itu, keempat-empat negeri itu tidak boleh lagi dianggap sebagai kubu kuat BN. Angin perubahan yang bertiup kencang termasuk di Sabah dan Sarawak akan mencederakan BN. Situasi inilah yang perlu diambil kesempatan oleh PR untuk mempertingkatkan jumlah sokongan kepada mereka.


Semua pihak perlu sedar bahawa kemerosotan sokongan terhadap BN disebabkan oleh kegagalan mereka membaca kehendak rakyat. Rakyat telah bosan dengan lakonan mutu rendah BN. Setelah menghilang selama lima tahun, mereka muncul menunjuk muka berbekalkan berbagai-bagai bentuk habuan bagi memperbaharui mandat.


Ketika itulah mereka sedar tentang pentingnya merendah diri. Jika perlu, mereka sanggup tunduk memeohon restu rakyat. Namun, rakyat pada hari ini bukanlah seperti rakyat tahun 70-an, 80-an, dan 90-an yang belum boleh berdikari, malah amat memerlukan bantuan atau tongkat untuk berjalan.


Harus diingat bahawa golongan daif hanya wujud di kawasan-kawasan pedalaman, sama ada di Semenanjung Malaysia, Sabah, atau Sarawak. Mereka ini ketinggalan dalam pelbagai bidang. Mereka tidak memperoleh maklumat selain daripada tv dan akhbar pro-BN. Oleh sebab itu, pemikiran mereka masih tertutup. Golongan inilah yang mudah diperkotakkatikkan oleh BN. Di sinilah letaknya lubuk atau kubu kuat BN.


PR perlu mempunyai strategi khas untuk menguasai pengundi di kawasan-kawasan pedalaman. Pasukan khas yang terdiri daripada pelbagai lapisan masyarakat perlu ditubuhkan untuk memberi penjelasan berhemah, panduan, tunjuk cara, dan bersosialisasi. Dengan berbuat demikian, golongan ini mampu berdikari, terbuka mindanya, dan tidak lagi berserah pada nasib semata-mata.


Hal yang sama perlu dipraktikkan kepada golongan daif yang mendiami pinggir bandar. PR perlu menerima hakikat bahawa semua masalah boleh diselesaikan. Yang penting dalam soal ini ialah usaha, keazaman, dan keikhlasan menghulurkan bantuan.


Semua aktivitis PR perlu menghayati dan melaksanakan lirik lagu "Budi Bahasa Budaya Kita" yang berbunyi:


Kita berkhidmat jujur dan ikhlas,
Mencurah bakti tak minta dibalas.


Semua pihak harus sedar bahawa BN tidak pernah ikhlas bila menjalankan tanggungjawab kepada rakyat. Apa-apa juga yang mereka buat mesti ada maksud tersiratnya. Mereka tidak memberi sesuatu tanpa mengharapkan balasan. Mengungkit telah menjadi trade mark para pemimpin BN.


Buktinya telah sama-sama kita lihat selepas tamatnya PRK Bukit Gantang dahulu.. Setelah berbagai-bagai benda ditaburkan kepada orang Cina, UMNO masih kalah. Sokongan orang Cina tertap juga kepada PAS/PR. Kekesalan dan kemarahan Muhyiddin terhadap orang Cina disiarkan secara terbuka dalam akhbar arus perdana berbahasa Melayu.


PR perlu membentuk imej positif yang berbeza sama sekali dengan BN. Jangan sekali-kali terjebak ke dalam perbuatan yang memakan diri sendiri. Berjanjilah sesudah anda betul-betul yakin dapat menunaikannya./tINTA MUTIARA
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TERIMA KASIH KERANA MENG"KLIK"...

Bloglist