.

Sunday 1 November 2009

ALAHAI SEKOLAH SATU ALIRAN ! | Nizar News

Drs Harun Jaafar

Ketika banyak pihak menyokong pelaksanaan sekolah satu aliran, para pemimpin UMNO, MCA, dan MIC bermain sandiwara mengenainya. Mereka mengkelabukan isu dengan hujah yang berbau perkauman dan menolak gagasan 1 Malaysia yang dilaung-laungkan. Hal ini tentulah sangat mendukacitakan rakyat yang ingin membentuk perpaduan dengan seboleh-bolehnya mengesampingkan campur tangan politik yang keterlaluan. Kita perhatikan kenyataan-kenyataan di bawah.

S. Samy Vellu

MIC mahu pendidikan sekolah pelbagai aliran dikekalkan. Cadangan mengadakan sistem sekolah satu aliran seolah-olah tidak menghargai sejarah penubuhan sekolah pelbagai aliran ketika zaman pentadbiran Tun Abdul Razak. Perkara ini serius, tidak boleh dilaksanakan tergesa-gesa, dan perlu mendapat pandangan semua pihak terlebih dahulu. Kita belum bersedia melaksanakannya. Kita sudah ada sekolah integrasi dan akan mewujudkan Asrama 1 Malaysia. Itu yang perlu dilaksanakan dahulu.

Wee Ka Siong

Sistem pendidikan sekolah pelbagai aliran yang diamalkan sejak merdeka dan terjamin di bawah Perlembagaan Persekutuan harus diteruskan. Sekolah pelbagai aliran tidak boleh dianggap sebagai penghalang kepada perpaduan nasional kerana sistem pendidikan di SJK tetap berteraskan nilai perpaduan sejagat dan standard kurikulum yang dibuat oleh Kementerian Pelajaran.

Najib

Kerajaan akan mengambil kira pandangan rakyat sebelum membuat keputusan melaksanakan sekolah satu aliran bagi menjaga sensitiviti kaum di negara ini. Kerajaan akan hanya mengubah sesuatu dasar sekiranya dipersetujui rakyat dan jika sebaliknya, dasar sedia ada akan dikekalkan. Perubahan kepada sistem satu aliran memerlukan anjakan besar daripada segi dasar dan (ia) juga menimbulkan persoalan sama ada masyarakat negara ini bersedia untuk menafikan hak memilih jenis pendidikan.

Penilaian

Semua pandangan di atas tertakluk kepada pemikiran politik lama yang lebih mengutamakan kepentingan kaum, menunjukkan keengganan yang kuat untuk berubah, dan pemilihan jalan selamat. Sehubungan itu, Gagasan 1 Malaysia yang dilaung-laungkan itu ditolak ke tepi tanpa segan silu. Ini bermakna, UMNO, MCA, dan MIC menerima Gagasan 1 Malaysia dipraktikkan untuk semua hal dalam kehidupan masyarakat Malaysia kecuali pendidikan. Padahal pendidikanlah yang menjadi ibu atau kunci kepada perpaduan bangsa. Kebenarannya telah dibuktikan oleh Indonesia dan Singapura. Di Indonesia hanya ada sekolah yang menggunakan bahasa Indonesia, tiada sekolah Cina, tiada juga sekolah Inggeris atau Belanda. Di Singapura hanya sekolah aliran Inggeris, tiada sekolah Cina, dan tiada juga sekolah Melayu, tetapi bahasa Cina dan bahasa Melayu tetap diajar.

Semua pandangan di atas juga kelihatan memperlekehkan pendapat Prof. Khoo dan Prof. Teoh. Kita pun tidak tahu sampai bila pendapat para bijak pandai di negara ini akan terus dipandang sebelah mata oleh ahli-ahli politik yang perasan mereka lebih bijak. Pegangan sebegini tidak akan membawa negara ini ke mercu kejayaan. Sejarah membuktikan bahawa ahli-ahli politik selalu membuat kesilapan.

Semua rakyat Malaysia setuju perbincangan yang tuntas dijadikan asas bagi menentukan perubahan sesuatu dasar. Namun, terbukti bahawa PPSMI dilaksanakan secara tergesa-gesa dan ternyata gagal. Akibatnya, kita terpaksa berpatah balik. Itulah dasar yang dibuat oleh ahli politik tanpa mengambil kira pendapat semua rakyat.

Isu sekolah satu aliran menjadi kunci dan nadi pembentukan bangsa Malaysia. Kita boleh membuat keputusan supaya ada sekolah kebangsaan, sekolah Cina, dan sekolah Tamil di peringkat rendah. Apabila semua murid itu menyelesaikan pendidikan rendah dalam bahasa ibunda masing-masing, kesemua mereka akan meneruskan pendidikan menengah dalam satu bahasa, iaitu Bahasa Kebangsaan.

Keputusan ini boleh dianggap sebagai situasi menang-menang. Hanya sedikit sahaja pengorbanan yang diperlukan daripada semua kaum. Jika yang sedikit itu pun enggan diberikan, tidak tahulah apa akan jadi dengan negara ini pada masa akan datang. Perpaduan yang palsu akan terus hidup dalam kalangan rakyat dan tidak membawa apa-apa kebaikan untuk jangka masa panjang.

Kesimpulan

Semua rakyat Malaysia perlu mengetepikan kepentingan kaum yang keterlaluan dalam isu pendidikan. Kita wajib memikirkan pembentukan bangsa Malaysia yang sejati. Kesejatian itu bukan berteraskan politik, tetapi keikhlasan bagi melestarikan kemanusiaan sejagat. _ Tinta Mutiara



NOTE ; JOM SERTAI PROGRAM HEBAT INI.... SILA KLIK... TQ




.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TERIMA KASIH KERANA MENG"KLIK"...

Bloglist