.

Friday 23 October 2009

Hendak Singkir Pemimpin, Tidak Perlu Adakan Muktamar Khas : Mohd Sayuti Omar | Nizar News

Oleh : Mohd Sayuti Omar

SAMA seperti Tok Guru Nik Abdul Aziz, hati saya jarang sekali merasa gundah gulana dan cemas dalam memerhati tingkah laku politik Pas seperti muasir ini. Sejak dari tahun 70-an sebaik saya mengenali erti politik, jarang sekali nubari saya berkeadaan gundah gulana seperti hari ini. Ada persamaan saya dengan Tok Guru dalam hal ini.

Kalau hati beliau pernah bergolak di zaman Mohd Asri Muda (Allahyarham), maka hati saya juga bergolak di zaman itu. Tetapi dari sudut berlainan, difarakhkan oleh status kami berlainan. Beliau sebagai orang parti dan pemimpin, (Ustaz) saya sebagai pemerhati dan penyokong kerdil pelari gambar cogannya mengeliling kampung.

Kata Tok Guru hatinya bergolak masa itu kerana tidak senang dengan politik Asri. Sebaliknya hati saya bergolak dan kesal kerana Pas mengalami kekalahan sehingga hilang kerajaan negeri Kelantan selepas pilihan raya umum 1978.

Sebahagian rentetan malang Pas hilang kerajaan negeri Kelantan yang dikuasai selama 18 tahun itu, saya ada kisahkan dalam buku saya berjudul “Kelantan Selepas Pantang,” terbitan tahun 1991. Semua itu dijadikan rekod sejarah dan bahan kajian.
Seperti apa yang Tok Guru ingat (tanggungjawab) itu juga, maka saya juga teringat akan tanggungjawab itu; mengenai teguran Tuhan ke atas Muhammad. Saya mengambil semangat dan teladan itu. Kalau Muhamad boleh ditegur Allah, apalah lagi dengan orang lain yang tidak maksum, bertambah-tambah boleh ditegur.
Bertolak dari amanah itulah saya mengambil tanggungjawab sebagai hamba politik, rakyat, orang awam, penulis dan pengamat kerdil membuat teguran-terguran bila mana perlu waima kepada sesiapa saja tanpa kompromi.

Saya tidak perlu menyertakan hujah, nas atau dalil dari Quran dan Hadith untuk menegakkan pendirian saya ini. Cukuplah kalau dirujuk apa yang disebut Tok Guru dalam tulisan terbaru dalam blognya itu. Atas prinsip itulah maka saya membuat teguran dan kritikan kepada sesiapa sahaja tidak kira Tok Guru, perdana menteri atau sultan Kelantan.

Apa mauduknya di sini? Mauduknya ialah mengenai sokongan Tok Guru ke atas beberapa bahagian tulisan Prof Abdul Aziz Bari yang meminta Pas menyingkir beberapa pemimpin Pas khasnya, Abdul Hadi Awang, Nasaruddin Mat Isa, Hasan Ali, Mustapa Ali. Apabila Tok Guru menyokong saranan Abdul Aziz itu bererti beliau mahukan mereka ini dinyahkan dari Pas. Perdamaian dan jabatan tangan sebelum ini hanyalah sandiwara saja.

Pun begitu Tok Guru masih sopan dan berlapik untuk menyingkirkan mereka itu dengan mencadangkan supaya diadakan muktamar khas. Katanya untuk melakukan Tajdid (perubahan) harus dibincang dalam muktamar Pas. Apakah membuang pemimpin itu sebagai satu Tajdid? Dan apakah untuk berjaya bersama Pakatan Pas harus bertindak sampai ke situ sekali? Ini menarik untuk direnungi bersama. Dan saya akan cuba mengupas hal ini dalam tulisan lain. Selanjutnya klik
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TERIMA KASIH KERANA MENG"KLIK"...

Bloglist