.

Wednesday 5 February 2014

PRK Kajang dan Suhaizan yang cool

 Oleh : AHMAD LUTFI OTHMAN

Rabu lalu, Ketua Pemuda PAS Malaysia, Suhaizan Kaiat bersama Setiausaha Pemuda, Nasaie Ismail berkunjung ke Jabatan Pengarang Harakah. Setiap Rabu, saya dan editor lain selalunya cuti rehat selepas dua malam deadline.

Pertemuan itu sepatutnya diadakan lebih awal, sebaik beliau menang pertandingan sengit, mengisi kekosongan Ustaz Nasrudin Hassan, hujung November 2013. Saya dan wartawan Arif Juhani hanya bersembang santai, tanpa sempat bersoal-jawab secara khusus  dengan Suhaizan di Pejabat Pemuda, Jalan Raja Laut, satu pagi hujung minggu.

Waktu itu, Suhaizan lebih banyak mengisahkan pengalaman berkacanya mendaki kerjaya politik sejak di kampus lagi. Kebetulan kami dari universiti yang sama, Universiti Teknologi Malaysia dam belioau turut aktif dalam PMUTM. Saya lebih mengingati komitmennya dalam kempen memansuhkan PPSMI dan juga membongkar senarai daftar pemilih -- menjelang PRU13 -- yang mengelirukan dengan kes nama-nama pengundi pelik.

Sesekali saya cuba mengorek rahsia "pertembungan dalaman" Pemuda, yang khabarnya belum selesai walaupun muktamar sudah berakhir, namun Suhaizan hanya menjawabnya dengan senyuman. Mendengar gosip liar seolah-olah dia cukup terhimpit tetapi lenggok badannya berbeda sekali.

Cerita peribadinya menarik dan wajar dikongsi bersama; cuma saya belum sempat menulisnya. Moga catatan tangan saya di Pejabat Pemuda itu masih boleh dibaca!

Tengahari 29 Januarai lalu, Suhaizan yang berbaju merah, tiba agak lewat. Sebelah paginya ada rakaman perutusan Tahun Baru Cina di Batu Caves. Dia menyapa kami dengan ucap selamat dalam bahasa Cina, yang mungkin baru dilafaznya semasa di studio tadi.

Dalam sesi wawancara itu, saya dapat mengesan keistimewaan awal Suhaizan; dalam apa jua keadaan, dia nampak tenang dan cool. Mungkin tidak banyak isu baru yang ditekankannya dalam perbualan hampir satu jam itu, selain mengulangi kerangka besar haluan Pemuda tapi bersikap terbuka mengakui kelemahan yang perlu diperbaiki dan ruang besar yang masih belum dimanfaatkan.

Editor ruangan antarabangsa Harakah, Haris Zalkapli, yang turut sama dalam sesi wawancaram ketika saya minta merumuskan misi dan visi Suhaizan, mencatatkan: "Yang paling jelas ialah agenda untuk memobilisasi Pemuda PAS menghadapi cabaran semasa anak muda, dengan menggalakkan lagi usaha penyebaran maklumat, pendidikan politik dan kajian serta wacana supaya sebarang tindakan dibuat berdasarkan maklumat yang tepat dan mendapat sumbang saran daripada rakyat."

Dalam isu PRK Kajang, Suhaizan turut menyinggung kritikan keras terhadap KeADILan, sekurang-kurangnya daripada dua pemimpin kanan Pemuda, iaitu Ketua Pemuda Selangor dan Pengarah Pilihan Raya Pemuda Malaysia.

Beliau ternyata bersikap terbuka, meraikan kepelbagaian pendapat, selain memahami gejolak rasa anak muda yang agak "kebingungan" dengan perkembangan drastik itu. Berdasarkan luahan kemarahan dalam facebook dan twitter, "langkah taktikal" KeADILan itu tidak mendapat sokongan ramai.

Jam 12.40 tengahari, saya tidak sempat menikmati  nasi kukus bungkus ayam dara bersama Suhaizan dan Nasaie kerana terpaksa berkejar ke sebuah restoran berhampiran Kedutaan Amerika syarikat, Jalan Tun Razak. Seorang rakan lama, pemaju perumahan berjaya, setia menunggu.

Saya teruja untuk mendengar khabar sensasi dari sumber yang dekat, tentang pertembungan dalaman Umno, dikatakan membabitkan Najib Razak dan mentornya, Dr Mahathir Mohamad. Ya, memang ia bukan rahsia lagi, malah sudah lama dihebohkan.

Sejak saya menulis buku "Anwar Lawan Ghafar?" pada tahun 1992, pergolakan dalaman Umno bukan satu cerita menggemparkan. Cerita tentang perebutan kuasa, konspirasi dan komplot adalah lumrah. Bagaimanapun, selepas Anwar disingkirkan pada 1998, saya tidak berminat lagi untuk merisik kisah dalam kain Umno.

Bagi saya, cerita-cerita Umno tanpa kehadiran aktif Dr Mahathir, Musa Hitam, Tengku Razaleigh Hamzah dan Anwar Ibrahim sukar menggamit perhatian lagi.

Memilih penjuru restoran yang tersudut, rakan saya itu memanjangkan kisah yang didengarnya daripada sumber-sumber, yang didakwanya, dekat dengan Najib. Dia berminat dengan perkembangan "perdamaian nasional" ataupun yang lebih mutakhir "konsensus nasional".

"Istimewanya kali ini, masuk satu lagi faktor baru, peranan Perdana Menteri Turki, Erdogan, untuk memulihkan hubungan Anwar dan Najib," katanya separuh berbisik, merujuk sumber Pejabatan Perdana Menteri sendiri.

"Dulu katanya ada peranan Jusuf Kalla, bekas Naib Presiden Indonesia, sekarang lebih bersifat global," pintas saya, mengusiknya. "Kerajaan perpaduan bentuk baru kot?" tambah saya. Kami sama-sama ketawa.

Sambil mencicip potongan kek bersama teh kosong, selepas menikmati hidangan spaghetti, rakan saya itu menarik perhatian pertembungan Najib dan Dr Mahathir. "Untuk menyelamatkan sepupunya, Hishammuddin Hussein yang jelas tertinggal masa pemilihan Umno lepas, Najib minta jangan undi anak Mahathir, Mukhriz. Dan Mahathir sangat kecewa," ujarnya.

Saya tidak begitu mengambil serius dakwaannya tetapi tetap mengambil ingatan seorang penganalisis: "Politik sifatnya cukup dinamik, ia sentiasa berkembang dan berubah."

Kami juga berkongsi pandangan tentang situasi di Selangor. Rakan saya yang lama brgiat dalam Umno peringkat bahagian di negeri termaju itu menjangkakan kehadiran Anwar dalam kerajaan Selangor pasti tidak akan menyenangkan Najib dan juga Mahathir.

"Selangor akan menjadi modal besar Pakatan, bukan hanya misi ke Putrajaya tetapi juga usaha menawan Negeri Sembilan, Perak dan Johor," tambahnya. Saya tidak mengerti maksudnya tetapi tidak pula bertanya lebih lanjut.

Dia mahu tahu pandangan dan sikap PAS tentang pengosongan kerusi Dun Kajang. "Aku dengar macam PAS tak dirundingi langsung, seolah-olah bukan rakan kongsi terpenting di Selangor, malah seperti menganggap PAS macam tak ada di Selangor," katanya.

"Setahu saya, pimpinan Pakatan hanya berbincang soal pilihan raya kecil sahaja, menyerahkannya kepada kebijaksanaan KeADILan kerana itu kerusinya, tapi tidak sampai memutuskan jawatan menteri besar. Khalid masih MB," saya tidak menunggu lama untuk menjawab.

Lama mengenalinya saya faham dia lebih menginginkan persefahaman politik lebih erat di antara dua parti Melayu, malah mengharapkan PAS bersama Umno dalam sebuah kerajaan campuran. Beberapa kali dia melahirkan rasa kesal apabila PAS tidak menghantar nama calon menteri besar selepas PRU13.

"Istana Selangor sebenarnya menunggu calon menteri besar PAS," rakan saya itu mengulanginya lagi. Cara dia bercerita seperti mempunyai kenalan rapat yang mengetahui dari dekat kehendak istana. Saya juga, seperti biasa, hanya ketawa kecil, mendengarnya. Saya mengelak untuk berbantahan dengan beliau dalam isu "perpaduan Melayu" ini.

"Okey, sekarang, kalau betul Khalid Ibrahim mahu digugurkan, maka PAS tak perlu terikat dengan persefahaman lama lagi. Bukankah Khalid dipilih semula, termasuk dengan sokongan PAS, bukanlah disebabkan ia wakil KeADILan, tetapi kerana prestasinya selama lima tahun sejak 2008, 'kan? Jadi, pilihan kembali terbuka," dia nampaknya tidak putus asa mahu meyakinkan saya bahawa PAS lebih berhak untuk posisi strategik itu.

Saya tidak mahu memberi harapan palsu kepadanya. "PAS sedar diri dan malu untuk menuntut kuasa," jawapan saya untuk melepaskan diri. Selama ini pun kami jarang sependapat dalam isu-isu kalimah Allah dan perpaduan Melayu.

"Saya bersetuju dengan pandangan Prof Ungku Aziz. Melayu memang sukar untuk bersatu," saya sekadar menduganya. "Tetapi lebih tepat, jika hanya diukur penyatuan kita berdasarkan sokongan politik, kita tidak perlu bersatu pun. Apa salahnya masing-masing ada parti sendiri, bersaing dalam pilihan raya bebas, bersedia untuk berbeda pandangan dan akhirnya hormati keputusan rakyat," nada saya seakan-akan berkhutbah pula.

Semasa kami rancak berborak, saya tidak sedar dua panggilan telefon daripada Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu. Bagaikan ada hal penting untuk dikongsi. Saya memendekkan bicara.

"Kami dah terlepas di Jalan Parlimen, nak ke Pejabat KeADILan, ada sidang akhbar bersama Anwar, tadi memang dekat-dekat Harakah," jawab Mohamad Sabu ketika saya menghubunginya kembali.

"Takpa, anta turun ke restoran depan Harakah tu, dalam masa 10 minit saya sampai," ujarnya. Saya terasa bersalah memaksanya berpatah balik sedangkan dia ada acara lebih penting.

Saya sebenarnya mahu mendengat sendiri penjelasan Timbalan Presiden PAS terhadap pelbagai kecaman dan sindiran terhadap keputusan mengosongkan Dun Kajang. Mungkin ada maklumat dalaman yang boleh membantu Harakah menentukan sudut terbaik laporannya.

Rakan-rakan dalam PAS Selangor tidak dapat membantu. Saya faham, mereka sendiri agak keliru dan lebih banyak meneka serta mentafsirkan. Bagi saya, ia sesuatu yang normal. Sebelum keputusan dirumuskan dan penjelasan diberi, biarkan saja suara-suara protes atau yang tidak berpuas hati itu.

Perbedaan pendapat, hatta percanggahan pandangan, tidak perlu dirisaukan sangat. Hakikatnya, ia dizahirkan bukan bertujuan untuk memusnahkan kepentingan bersama tetapi mencari rasional dalam menemukakan yang lebih baik. Lebih penting, rakyatlah yang menghakimi dan mereka menuntut jawapan tuntas, bukan sekadar retorika politik.

Seperti lazimnya, Mohamad tidak gemar untuk menyalahkan rakan-rakan sekutu dalam Pakatan. Beliau lebih selesa mengkoreksi diri pengalaman getir PAS menguruskan pertentangan dalaman.

Ternyata, dalam kes tertentu, dan Mohamad memberi beberapa contoh, PAS sendiri gagal menanganinya dengan baik, sehingga mengakibatkan kuasa beralih tangan.

"Mungkin ini satu pilihan KeADILan, dan lebih baik ia diuruskan dengan kadar segera, lagipun PRU14 lambat lagi," ujarnya sambil mengakui beliau cukup menghormati gaya Khalid Ibrahim menerajui kerajaan Selangor terutama berkaitan good governance dan urus tadbir yang bersih rasuah.

Meskipun diasak pelbagai soalan berkaitan, ternyata Mohamad lebih berminat untuk meminta saya menulis tentang bahang perkauman yang cuba dimarakkan dan ia cukup berbahaya. Rujukannya lebih fokus kepada situasi di Pulau Pinang. Kebetulan Mohamad merupakan Pesuruhjaya PAS Negeri dan rakan karib kepada Ketua Menteri, Lim Guan Eng.


Sambil memuji Polis Diraja Malaysia (PDRM) sebagai antara yang pasukan terbaik dan cekap, beliau mempersoalkan mengapa Umno, khasnya di Pulau Pinang, yang cuba menghidupkan sentimen perkauman masih dibiarkan bebas.


"Hairan sekali, apabila orang yang membuang kepala babi dalam masjid dan membakar gereja sampai sekarang tidak dapat ditangkap. Dan cara jenayah itu dilakukan seolah-olah begitu rapi sekali," ujar Mohamad sambil menghirup teh kosong.

"Kelmarin saya tengok berita TV, orang yang melakukan sabotaj dalam demonstrasi aman di Bangkok, melepaskan tembakan rambang, dikenal pasti seorang polis," tambah saya sambil melahirkan rasa curiga dengan peranan Cawangan Khas (SB) dalam kempen provokasi ini.

Mengenai insiden sebuah gereja di Hulu Kelang dibakar tidak lama dulu, saya difahamkan tiga anak muda terbabit sebenarnya didorong oleh sebuah pertubuhan rasis yang dikenali diumum. Sayangnya, dalam perbicaraan motif mereka melakukan jenayah tidak pula dibongkar dan pengkhianatan terancang itu terpendam begitu sahaja.


"Umno Pulau Pinang cuba membawa ke arah perkauman dan semua ini adalah usaha terancang dan kita berharap polis dan pihak keselamatan negara dapat menangani isu ini," kenyataan Mohamad dalam sidang akhbar petang Rabu itu bersama Anwar dipetik.


Sementara itu, Lim Guan Eng mengutuk Umno  atas cubaan untuk mempolitikkan insiden-insiden terkini di Pulau Pinang dengan kenyataan yang menyalahkan parti pembangkang, padahal Umnolah yang bermain dengan api kebencian kaum dan agama; berbanding fokus Pakatan Rakyat terhadap isu kenaikan harga gula, petrol, tarif elektrik dan tol lebuh raya.

Beliau turut manarik perhatian terhadap tiga sepanduk "berkualiti tinggi" dengan mesej menghasut yang dinaikkan diketahui di tiga gereja katolik di Pulau Pinang, selain dua molotov cocktail yang dilempar ke arah rumah ibadat itu.

Lebih serius lagi apabila Ketua Menteri itu mendedahkan: "Buat pertama kali dalam sejarah Malaysia, seorang pegawai kerajaan kanan berketurunan Melayu, Penolong Pegawai Daerah Abu Hassan Osman diserang secara terbuka pada 21 Januari di hadapan 35 pegawai polis yang sepatutnya melindungi beliau di Teluk Bahang. Walaupun pakaian Abu Hassan terkoyak selepas serangan tersebut, penyerangnya tidak diberkas dengan serta merta ..."

Sehinggalah jam 7 malam, 31 Januari lalu, seorang rakan memaklumkan melalui SMS: "Jangan lupa tonton program Lanskap RTM1, jam 9-10 malam, live dari Angkasapuri, Suhaizan lawan Noh Omar isu PRK Kajang."

Saya tidak pasti siapa dua penalis selain Suhaizan, dalam forum yang dipengerusikan Syed Munawar. Seorang mewakili Pemuda Umno, tetapi Suhaizan menyebut, dia mengenali penalis itu sebagai bekas pemimpin Perkasa, lebih tepat Ketua Wiranya.

Seorang lagi cuba digambarkan sebagai penganalisis politik, namun argumen dan hujahnya lebih pekat daripada aktivis Umno sendiri, selain suka mempamerkan kebenciannya kepada Anwar Ibrahim.

Peliknya, dua penalis itu lebih ghairah menujukan soalan kepada Suhaizan, berbanding pertanyaan moderator sendiri. Bertubi-tubi, bukan hanya soalan dikemukakan, malah penjelasan Ketua Pemuda PAS itu cuba diputar-belitkan.

Mereka cuba memerangkap Suhaizan dengan menggambarkan PAS sebagai rakan yang ditinggalkan KeADILan. SUhaizan didesak untuk respons kepada soalan yang sewajarnya dihalakan kepada strategis KeADILan.

Dan Suhaizan menunjukkan sikap terbuka dan jiwa besarnya apabila menjawab penuh ketenangan, langsung tidak gopoh atau beremosi walaupun diasak, malah cuba direndah-rendahkan. Saya lebih suka perhatikan mimik mukanya berbanding jawaban atau sanggahan Suhaizan.

Saya tidak melebih-lebih jika merumuskan bahawa Suhaizan memang kelihatan cool dan bersahaja. Sesekali beliau mengusik dua penalis tadi yang nampak tidak puas hati mahu menyerangnya.

"Suhaizan terpaksa jadi jurucakap KeADILan dan Anwar pula," saya mengusik  rakan baik Suhaizan melalui SMS. "Kenapa RTM tidak panggil Rafizi Ramli ataupun Saifuddin Nasution Ismail jika mahu mendapat penjelasan langsung persoalan PRK Kajang," saya menambah tanpa mengharapkan reaksinya, menyedari nama Rafizi banyak kali disebut.

Meskipun episod awal PRK Kajang ini turut mendebarkan emosi penyokong Pakatan -- walaupun pertembungan nanti diyakini dapat dimenangi Anwar -- namun saya yakin selepas rasional diperincikan, aktivis ketiga-tiga parti, termasuk PAS dan DAP, akan lebih bersemangat untuk kembali menjayakan road-map ke Putrajaya.

"Berdasarkan forum RTM tadi, saya bagi empat bintang kepada Suhaizan tetapi yang agak mencacatkannya bila  dia nampak terlalu bergantung dengan hujah Rafizi. Saya yakin dia ada rasional sendiri yang lebih meyakinkan tapi terpaksa menghormati rakan-rakan dalam KeADILan," ulas seorang rakan saya, juga bekas aktivis PMUTM, yang sama-sama mengenali dari dekat Suhaizan.

-sumber

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TERIMA KASIH KERANA MENG"KLIK"...

Bloglist