Oleh : KUEK SER KUANG KENG
KETIKA spekulasi bertiup kencang bahawa pilihan raya umum boleh diadakan awal September, satu
kempen pilihan raya, yang dipercayai ada kaitan dengan BN dan
dianggarkan menelan belanja berjuta-juta ringgit, muncul di semua
platform media.
Bermula minggu
lepas, iklan setengah muka dan iklan penuh warna itu muncul dalam semua
akhbar arus perdana, serta pada waktu perdana di semua saluran TV utama.
Bagaimanapun,
kempen, yang dinamakan 'Saya Pilih Malaysia' itu tidak jelas menyatakan
kecenderungan kepada mana-mana parti politik.
Bagaimanapun,
warna tema - biru tua dan putih - ditambah pula dengan kata kunci yang
ditonjolkan dalam iklan - keamanan, kemajuan, kestabilan dan perpaduan -
dilihat senada dengan BN.
Promosi laman peminat Facebook 'Saya Pilih Malaysia' oleh Media Umno Malaysia - organ rasmi talian parti pemerintah - dilihat sebagai satu lagi petanda kempen itu ada kaitan dengan BN.
Menurut
laman peminat, kempen ini telah menerbitkan dua bahagian siri iklan
dalam kesemua empat bahasa utama dalam akhbar-akhbar utama.
Bahagian kedua muncul dalam akhbar semalam, termasuk Berita Harian, Utusan Malaysia, New Straits Times dan The Star.
Menurut
iklan itu, mesej yang seterusnya akan diterbitkan di saluran TV, iaitu
RTM1, RTM2, TV3, 8TV, TV9, NTV7, Astro RIA, Astro Awani, Astro Vaanavil
dan Astro AEC.
Sesiapa
pun yang belakang kempen tersebut, semua iklan dalam media cetak dan
elektronik dengan mudah akan menelan belanja berjuta-juta ringgit.
(MKINI)