Friday, 6 July 2012

Jom jadikan Dr M banduan kehormat lima hari

Oleh: Mohd Rashidi Hassan

 Kita tidak perlu bergurau dengan Dr Mahathir Mohamad untuk menyumbatkan ke dalam penjara, sebagai banduan selama lima hari sahaja. Tak tau la dia tahan ke tidak.

Dr M tidak perlu hendak usik Anwar Ibrahim kerana selepas Anwar dibebaskan dari penjara, Anwar tidak menyerang bekas bosnya secara terbuka. Dr M dah maki Anwar banyak kali. Tiap-tiap kali ada peluang jumpa press, dia akan mula menyerang Anwar.

Saya pernah tanya Anwar secara peribadi, mengapa beliau tidak mahu menyerang bekas bosnya, sedangkan semua orang tahu betapa zalimnya Dr M yang menyumbatkan Anwar ke dalam penjara dan Dr M membiarkan samseng KPN, Rahim Noor memukul Anwar dalam lokap polis tanpa belas ihsan.

"Dato' Seri, anta tidak mahu balaskah serangan Dr M kepada anta, nampak tak henti-henti orang tua tu," tanya saya.

Reaksi Anwar kepada saya,"Tak usahla..ana tak mahu berdendam dengan beliau, biarlah dia hendak kata apa. Barangkali dia tengah meroyan tengok Umno makin teruk," katanya sambil tersenyum kecil.

Saya setuju dengan Anwar. Dalam Islam kita tidak harus berdendam dengan sesiapa. Jika kita boleh menjadi pemaaf, itulah yang terbaik, walaupun kebanyakan orang sukar melakukannya.

Berbalik tentang Dr M. Kita sebagai orang awam, kadang-kadang muak dengan pelbagai kenyataan bekas PM yang bukan sahaja menyerang Anwar, malah menyerang PAS dan DAP.

Ada sumber-sumber dalaman Perkasa mendakwa Dr M ada hubungan yang akrab dengan presiden Perkasa. Kita tahu banyak kerja-kerja kotor dilakukan Perkasa. Apakah ianya disaran oleh Dr M? Kita tidak tahu.

Dr M mungkin berseloroh untuk memperli Anwar untuk dijadikan PM selama lima hari. Tetapi kita tidak harus berseloroh dengan beliau, untuk kita siasat Dr M dan seluruh organisasi Umno di bawah OSA.

Tidak perlu ambil banyak kes. Kita ambil kes seumpama yang dikenakan kepada Uncle Seekers a.k.a Syed Abdullah.

Berapa banyak dokumen yang diklasifikasikan sebagai OSA, diedar pada perhimpunan agung Umno, disiar media massa pro Umno untuk memaki hamun institusi Raja?

Takkan dalam hal Uncle Seekers, pihak Istana boleh bersetuju dengan tindakan polis, tetapi dalam menyiasat pemimpin Umno, pihak Istana boleh mendiamkan diri? Itu persoalan yang rakyat lontarkan.

Jadi, pada kita, pihak polis wajar untuk mereman Dr M selama empat lima hari, untuk dilakukan siasatan di bawah OSA.

Apa macam Dr M? Ada berani?

Ulasan ringkas sebagai reaksi kepada news Bernama:

Dr M: Jadikan Anwar 'PM kehormat' 5 hari

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak perlu berlengah-lengah dengan hasratnya untuk bersara daripada dunia politik, kata bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Dia patut bersara sekarang, tak ada guna langsung...dia (Anwar) punya hajat cuma nak jadi perdana menteri," katanya kepada pemberita selepas melakukan kunjungan hormat ke atas Presiden Republik Czech Vaclav Klaus di ibunegara hari ini.

Dr Mahathir berkata kenyataan Anwar itu merupakan retorik politik sahaja kerana menurut beliau jika pakatan pembangkang kalah dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13, Anwar masih terus dengan impiannya untuk menjadi perdana menteri.

Beliau diminta mengulas mengenai satu wawancara Anwar yang disiarkan akhbar Financial Times Selasa lalu membayangkan akan berundur daripada politik negara jika pakatan pembangkang kalah dalam PRU-13 dan akan kembali mengajar.

Bekas perdana menteri dengan nada bergurau mencadangkan supaya diwujudkan jawatan perdana menteri 'terhormat' selama lima hari untuk diisi oleh Anwar bagi memenuhi impian beliau sebelum bersara.

"Kita buat dua jawatan perdana menteri, bagi dekat dia satu 'Honour Prime Minister' selama lima hari, lepas itu dia boleh bersara," katanya.

Sementara itu, mengulas mengenai dakwaan penyelewengan bernilai RM1 bilion oleh kerajaan negeri Selangor dalam urusan penyelesaian hutang sebuah syarikat senaraian awam, Dr Mahathir berkata rakyat Selangor harus bangkit dan sedar dengan penyelewengan kerajaan Selangor.

Katanya, kerajaan Selangor tidak sepatutnya menyalahguna kuasa dan mengguna duit rakyat bagi memenuhi kepentingan tertentu.

Justeru, katanya, rakyat Selangor perlu memberi semula kepercayaan kepada kerajaan BN yang sebelum ini telah memerintah Selangor selama 50 tahun untuk kembali memajukan Selangor.

4 comments:

  1. Apa barang lima hari???

    Lima pulu tahun la baru BEST!!!

    Kah kah kah...

    ReplyDelete
  2. Nizar p*k*m** harus disumbat ke penjara satu cell bersama anwar. Amacam ada okay?

    ReplyDelete
  3. Bila dengar je Anwar sebut berkaitan nk letak jawatan ...pencacai haprak yg busuk sampai ke usus bukan main suka lagi dan buat mcam2 andaian yg semata mata ingin menyembunyikan rasa kegusaran yg teramat ... Mana lah tak gusar,, alangkan anak Suarto pun hanya layak naik basikal je...kah kah kah.... ABU!!!

    ReplyDelete
  4. Tumbangkan UMNO yang merugikan Islam dan melayu. Bangsa melayu dah teruk hidup kesempitan dinegara sendiri..UMNO hanya pentingkan harta dunia. Lihat berjuta-juta pendatang asing di negara kita. Ini petanda melayu semakin goyah.

    ReplyDelete

ANDA KOMEN ANDA TANGGUNG

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

TERIMA KASIH KERANA MENG"KLIK"...

Blog Pro PR (1)