.

Tuesday 19 June 2012

Dua Pak Arab: PAS terbaik? Habislah Umno!

Oleh: accudo
 
Nampak gaya Umno/BN benar-benar akan bungkus dalam PRU ke 13 nanti. Pak-pak Arab yang diundang UBN tidak membantu rakyat untuk terus menyokong dan memangkah UBN. Sebaliknya pak-pak Arab yang diundang itu memberi isyarat jelas bahawa parti-parti Pakatan Rakyat-lah yang patut dipilih dalam PRU 13 nanti.

Tengok apa Pak Arab yang bernama Syeikh Dr Mohamad Ali Ibrahim Alzoghool berkata, Penggunaan nama Islam pada sesebuah parti politik bukanlah satu indikasi kepada rakyat untuk memilih parti tersebut sebaliknya mereka perlu memberi perhatian kepada manifesto dan pelaksanaannya.

Ha kan pakai mampuslah UBN kali ini! Memang selama ini rakyat tidak pilih atau pilih PAS terutamanya, bukan kerana nama PAS itu sangat, tapi kerana dasar perjuangan dan manifesto yang dijanjikan! Dengan nama itu PAS biasa kalah dan dengan nama itu jugak PAS kerap menang! 

Kebanyakan janji manifesto PAS di Kelantan dan Kedah telah dilaksanakan malah ada yang tidak dijanjikan dalam manifesto pun turut dilaksanakan untuk kepentingan rakyat. Maknanya isyarat Pak Arab itu, rakyat Malaysia boleh terus mengundi PAS dari Pakatan Rakyat walaupun PAS menggunakan nama Parti Islam SeMalaysia. Tiada masalah! 

Yang menjadi masalah sekarang ialah Umno/BN, janji bertimbun tidak ditunai, cuma cakap sahaja banyak! Tak percaya tanyalah rakyat di kawasan-kawasan perumahan, kampung-kampung, komuniti-komuniti dan di sekolah-sekolah, janji wakil rakyat Umno/Bn masih tetap tinggal janji sedangkan pilihanraya sudah nak tiba, rakyat yang dijanjikan masih tersengih...habuk pun tarak!

Pak Arab itu beri isyarat lagi, "Mana lebih Islamik, lebih tepati kebajikan serta menepati tamadun umat Islam itulah yang perlu diberi perhatian," katanya kepada pemberita selepas membentang kertas kerja bertajuk 'Melahirkan Barisan Pelapis Kepimpinan Muda Islam' pada Seminar Fiqh Mentaati Pemimpin, di sini, hari ini. 

Wah kalau nak cakap bab mana lebih Islamik, tentulah jelas dan nyata kepada rakyat! Islamiknya  PAS berbanding dengan Umno bagai langit dengan bumi! Nama dahlah Parti Islam, dasar perjuang PAS- Islam! Dasar perjuangan Umno- fulus wal perut! Para pemimpin PAS - mana ada kena tangkap rasuah, para pemimpin Umno- alahai nak cakap pun malas contoh anak kepada Toyo!(ambil satu contoh je tu).  

Kalau tengok kepada keluarga pulak, keluarga Anwar Ibrahim dengan keluarga Najib – jauh....jauh beza! Keluar Anwar tutup aurat, keluarga Najib? Alahai! Itu baru pemimpin dari PKR belum lagi keluarga para pemimpin PAS!

Maknanya apa yang Pak Arab itu nak bagi tahu, rakyat Malaysia kena pilih PAS yang lebih Islamik dan parti-parti Pakatan Rakyat yang menepati tamadun umat Islam dan mempunyai nilai-nilai Islam yang luhur! Pak Arab itu nak berpesan secara cakap berlapik maklumlah depan Jamil Khir dan Dolah Mat Zin, tolak parti Umno yang tidak Islamik itu dan langsung tidak menetapi tamadun Islam!

Pak Arab itu berpesan lagi, bahawa orang yang soleh tidak semestinya sesuai untuk menjadi pemerintah. "Tidak semestinya orang soleh serta baik dari sudut agama itu layak untuk menjadi pemerintah.”

Pak Arab itu nak bagi tahu, kalaulah Jamil Khir atau Mashitah Ibrahim atau Abdullah Mat Zin, Harussani dan Abdul Syukor Fatwa itu boleh dikatakan soleh serta baik dari sudut agama, mereka ini pada hakikatnya tidak layak menjadi pemimpin atau pemerintah kerana lemah dan lembik untuk menegak konsep amal maaruf dan nahi mungkar! Mereka boleh tenggelam kerana fulus wal perut! Kelemahan Abu Dzar tidak sama dengan mereka, kelemahan Abu Dzar lain!

Maka sebab itu Pak Arab itu nak bagi tahu, orang soleh yang layak menjadi pemimpin adalah yang mempunyai watak dan ciri-ciri seperti contoh Tuan Guru Nik Abdul Aziz,  Tuan Guru Haji Hadi, Ustaz Azizan, Anwar Ibrahim, Khalid Ibrahim dan lain-lain dari Pakatan Rakyat! Mereka ini tegas, punyai daya kepimpinan dan karisma yang tinggi, bersih dan sentiasa berada di atas landasan amal makruf nahi mungkar!

Maksud Pak Arab ini para pemimpin Umno perlu dielakkan kerana dahlah tak soleh, lemah pulak! Nak tentukan tarikh pilihanraya pun tak mampu, apatah lagi dalam hal-hal lain! Dahlah lemah, tolak pula pelaksanaan hukum Islam. Membazir untuk diri sendiri, wasatiyyah hanya untuk rakyat!

Demikian pandangan tersirat Dr Mohamad Ali Ibrahim Alzoghool yang dapat ditelah, dikupas dan perlu difahami oleh seluruh umat Islam di negara ini.

Seorang lagi Pak Arab iaitu katanya bekas Dekan Fakulti Syariah Universiti Yarmouk Jordan Syeikh Prof Dr Mohammad Oqlah Al-Ali Al-Ibrahim, yang turut membentangkan kertas kerja, berkata setiap parti politik mempunyai asas berlainan antara satu sama lain  dan seseorang itu perlu mengkaji mengenai parti-parti sebelum menganggotainya. 

Betullah sangat! Patutlah kian ramai berbilang usia terutama yang telah pencen berebut-rebut mengangotai PAS! Janganlah anggotai parti yang amalannya dan aktivitinya tidak boleh membantu kita menjawab persoalan pembicaraan di alam barzakh dan di Padang Mahsyar nanti, parti yang penuh dengan perasuah, kepura-puraan, yang di dalamnya serba aneka perangai dan akhlaq manusia dan tolak pula Islam sebagai teras perjuangan! Assabiyyah lagi! Itulah partinya..UMNO!! Minta sisih....!!

Maka rakyat semakin jelas dan faham, parti mana yang akan dipilih dalam PRU ke13 nanti, ABU (Asalkan Bukan Umno) !

Baca sendiri: sinar

10 comments:

  1. umno memang dah nak mampos...

    ReplyDelete
  2. SAPA LA NAK MASUK PARTI SEKUTU APCO PANDI KUTTY ? MELAINKAN YANG SAMA SPESIS DENGAN LEMBU PAWAH DICUCUK HIDUNG & KELDAI YANG ANGGUK SAJA !ABU !

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah syukur, kepada yg berfikir.

    ReplyDelete
  4. memang pas..parti ajaran sesat biar pas mampos!!

    ReplyDelete
  5. gambar artis yang muda-muda dulu perangai menjijikkan di sanjung sebab masuk pas...jika bapa perompak masuk pas pun sama akan disanjung

    ReplyDelete
  6. PAS..PUKIMAK AJARAN SETAN(PAS)

    ReplyDelete
  7. PKR..PARTI KELENTONG RAKYAT !

    ReplyDelete
  8. umno parti taik busuk segalanya

    ReplyDelete
  9. lihat bagaimana suara ahli pati haram jadah yang dah sampai ke penghujung, Kasihan, mereka msih tetap menyalak. Akhirnya mereka akan mati dalam keadaan masih menyalak.

    amat malang apabila minda diaelubungi ideologi parti haram jadah....

    ReplyDelete

ANDA KOMEN ANDA TANGGUNG

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TERIMA KASIH KERANA MENG"KLIK"...

Bloglist