Wednesday, 2 May 2012

Bersih 3.0: Warga Emas Dakwa Ditumbuk Polis Wanita ( Gambar + Video inside)



BERSIH 3.0: Wanita usia 71 tahun dakwa ditumbuk polis pada muka

Aunty Ah Mei, seorang makcik berusia 71 tahun mengadu bahawa dirinya ditumbuk oleh polis pada bahagian mukanya, dan lengan tangannya tercedera dipulas, malah diheret secara kasar ke dalam kereta.  Seorang lagi tahanan pula mendakwa bahawa jumlah tahanan yang dibawa ke Pusat Latihan Polis (PULAPOL) mencecah kira-kira 700 orang, dan bukannya 300 lebih sebagaimana yang diumumkan polis.

Dua orang tahanan, Aunty Ah Mei dan Liu Yang menghadiri sidang media yang diadakan ahli parlimen Cheras, Tan Kok Wai di stesen LRT Masjid Jamek.  Turut hadir bersama termasuk Teresa Kok, Tan Seng Giaw, Lim Lip Eng, Lau Weng San dan lain-lain.  Bilangan peserta perhimpunan BERSIH 3.0 mencapai kemuncaknya di Jalan Tun Perak, semalam.

Aunty Ah Mei mengadu bahawa polis mengheret bajunya, kemudian beliau ditumbuk seorang polis perempuan pada mukanya, di bahagian tengah-tengah antara hidung dengan mulut.  Ah Mei bimbang giginya gugur ditumbuk, lantas dengan marahnya menendang polis perempuan itu.  Pegawai polis dalam kereta polis pula menghalang polis wanita itu untuk terus memukul tahanan, barulah Aunty Ah Mei terselamat daripada dicederakan selanjutnya.

Aunty Ah Mei (gambar kanan) berasal dari Kuantan, pernah menarik perhatian media apabila berpuasa selama lima hari setelah doanya agar Anwar Ibrahim dibebaskan pada 9 Januari 2012 termakbul.  Aunty Ah Mei berjalan dari Jalan Raja Laut ke Jalan Tun Perak semalam, dua kali beliau nampak polis mengejar dan memukul peserta demonstrasi.  "Setengah mampus dibantai, sangat sedih saya lihatnya."

Aunty Ah Mei menangis di situ sebaik sahaja melihat buat kali pertama melihat polis memukul tiga orang.  Beliau bertutur dalam kantonis, menyifatkan polis sebagai "tidak berperikemanusiaan", kerana ramai antara yang dibelasah adalah anak muda yang kurus tubuh badannya.

Ah Mei menyaksikan sendiri bagaimana kira-kira 10 orang polis mengepung, menumbuk dan menerajang peserta perhimpunan.  Beliau mendapati polis menyasarkan bahagian kepala peserta, dan mengheret peserta ke kereta polis selepas memukulnya.

Ketika dirinya ditahan, beliau melihat ramai pemuda yang luka pada bahagian kepala sehingga berdarah.  Ah Mei mendakwa dirinya mampu mengecam wajah polis yang memukul dirinya dan orang lain, menawarkan dirinya untuk mengecam muka polis seandainya polis mahu menyiasat.

Selain itu, Liu Yang (gambar kiri), 55, tahanan pertama yang dibawa ke Royal Selangor Club untuk ditahan sementara, melihat kebanyakan tahanan dipukul sehingga bahagian kepalanya berdarah.  Malah, setelah ditahan, polis masih meneruskan serangan dengan menumbuk dan menendang tahanan.

Liu Yang berkata salah seorang tahanan cedera parah pada bahagian kepala, hanya dibalut dengan kain baju.  Tahanan tersebut separuh pengsan keadaannya.  Liu Yang meminta agar polis mendapatkan rawatan perubatan untuk tahanan tersebut, namun tidak dipedulikan.  Selepas dua jam, seluruh tubuh tahanan tersebut dibasahi darah.

*Chan Wei See ialah Ketua Pengarang MerdekaReview. Disedut dan diterjemah dari teks asal.

8 comments:

  1. Mengalahkan negara Israel lagi, kejam2 sesama manusia, semuga Allah memberi pembalasan yang setimpal. Amin.

    ReplyDelete
  2. Syukur Alhamdulillah kerana Allah telah menggagalkan tujuan perlakuan-perlakuan jahat dari penganut PAS-DAP-PKR dan pro-Komunis untuk menjadikan Dataran Merdeka seperti Dataran Tahrir, Mesir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tungkaran hati = busuk hati = bodoh = ahli umno yg bodoh spt kata Tun Mahathir...

      Delete
  3. InsyaAllah, Allah akan binasakan polis yang mengganas pada 28 April dengan tenteranya yang terdiri dari nyamuk dan tikus.

    Nampaknya tungkaran hati terlalu kuat berkhayan. Mana ada pun peserta nak terus menetap di Dataran Merdeka. 28 April hari kemuncak, dari pukul 2 hingga pukul 4, lepas tu balik. Buat apanya nak tunggu di Dataran Merdeka... ingat peserta Bersih 3.0 tak ada kerja nak buat ke? Ingat tak ada anak bini nak dijaga? Mereka datang secara aman untuk nyatakan bahawa mereka tidak yakin dengan PRU13, dan mereka akan balik dengan aman. Namun apa boleh buat Najib dan Tungkaran Hati memiliki pemikiran Cap Ayam, padahal jika segi logik, jika tidak diganggu Najib boleh declare bahawa dia mengamal demokrasi dengan baik, sekarang namanya busuk di seluruh dunia sebab pemikiran Cap Ayam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jenis ayam daging yg makan ditanggung sebab tu bodoh tak boleh berfikir macam katak bawah tempurung...

      Delete
    2. Kenyataan ko salah....

      Bukan ayam daging, tapi manusia yang kenyang disogokkan taik lembu tiap2 hari....

      Delete
  4. Bersih punya peserta silap kut. Sebanarnya polis rasakan depalah yg berjihad menentg kebathilan, dan polis juga lah sbg penegak ugama dan hero dlm pertahankan negara. Itulah persepsinya.

    ReplyDelete
  5. Puak-puak celaka ni selamat, sebab kami masih yakin dengan Islam, kalu tak, korang dah mampus dengan keluarga korang kena letup.

    ReplyDelete

ANDA KOMEN ANDA TANGGUNG

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

TERIMA KASIH KERANA MENG"KLIK"...

Blog Pro PR (1)