.

Tuesday 4 October 2011

[ Mesti Baca ] : Hudud, PPSMI dan Memali


Oleh Ahmad Lutfi Othman


SAH, isu hudud telah dipolitik kan. Umno dan media ber bahasa
Melayu yang dikawalnya,
melalui siri serangan sejak dikecewakan dalam pilihan ra ya 2008, terus menekan PAS ba gi menggambarkan parti Islam itu tunduk kepada DAP. Targetnya tetap satu, ingin menjauhkan pengundi Melayu da ripada PAS.

Manakala bagi parti komponen bukan Melayu BN, terutama MCA dan media berbahasa Inggeris, yang dikejarnya adalah penonjolan komitmen PAS untuk terus melaksanakan hudud, bagi menjarakkan pengundi bukan Islam dengan PAS, sekali gus memalitkan imej buruk kepada sekutunya dalam Pakatan Rakyat, DAP.




Sambutan Hari Hudud di Kelantan bukan perkara baru, tetapi kali ini Umno melihat ia boleh dimomokkan menjelang PRU13.


Untuk pilihan raya yang pa ling sengit dalam sejarah itu, apa sahaja isu akan dieks ploit, walaupun tan pa sedar akhirnya ia memerang kap Umno sendiri.


Malah bukan mengejutkan jika selama ini Umno seperti mahu me letakkan dirinya sebagai pihak yang “begitu terkilan” jika PAS “me lepaskan” prinsip perjuang an Is lamnya. Perhatikanlah, bagaima na riuh-rendahnya media Umno ji ka melihat agenda Negara Islam tidak lagi dicatatkan dalam manifesto PAS.


Ya... sayang sungguh Umno dengan perjuangan Islam PAS rupanya! Namun, kini Umno agak gelisah selepas dijelaskan bahawa pelaksanaan Enakmen Jenayah Sya riah II Kelantan 1993 ke atas orang Islam (yang di luluskan sidang Dun Kelantan menurut prosedur yang betul dan menepati kehendak sistem de mo krasi), terikat dengan komitmennya pula.


Pelbagai seminar, diskusi, forum, wacana dan ceramah tentang enakmen hudud diadakan setiap tahun. Lagi pun, sebelum kedatangan British, undang-undang Is lam adalah undang-undang utama (law of the land) di Tanah Melayu, seperti Undang-Undang 99 Perak dan Hukum Kanun Melaka.


Ia bukan sesuatu yang asing dan ganjil de ngan masyarakat kita. Di Kelantan, dalam kerangka sistem sedia ada, tanpa perubahan total, enakmen syariah ini boleh diusahakan dengan kerjasama Umno di peringkat persekutuan.


Apa lagi daleh Umno untuk lari daripada tanggungjawab ini? Untuk membolehkah Mahkamah Syariah membicarakan keskes hudud, sekurang-kurangnya per lu memansuhkan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah), yang menyekat mahkamah ber kenaan daripada membicarakan jenis-jenis kesalahan yang bo leh dihukum dengan hukuman lebih berat. (Hukuman maksimum sekarang adalah penjara tiga tahun, denda RM5,000 dan 6 kali sebatan). Hudud memang merupakan tun tutan atau hasrat rakyat Kelantan, kata Prof Dr Abd Aziz Bari, selepas membuat tinjauan ke negeri itu dan mendengar sentimen akar umbi, di samping berbincang dengan MB Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.


Apabila MCA mengugut akan ke luar BN jika Umno mahu melaksanakan hudud, saya tergelak kese orangan. Bila pula Umno mele takkan hudud sebagai agenda yang dihasratkannya? Malah tiada pun kesungguhan untuk membuka seluas-luasnya pintu ke arah ke baikan dan menutup ruang kemaksiatan, iaitu situasi kondusif sebelum pelaksanaannya.


Dr Chua Soi Lek tidak perlu risau. Umno hanya mahu bermain politik dengan isu hudud. Selama ini langsung tiada inisiatif Umno bagi mewujudkan suasana selesa itu, termasuk mengadakan per siapan yang perlu. Masakan se lepas 54 tahun memerintah ne gara, belum nampak apa pun usaha serius untuk melaksanakan undang-undang syariah.


II.


Imperialisme linguistik Saya tertarik dengan kolum Sas terawan Negara ke-10, Dr Anwar Ridhwan, dalam Malaysiakini. Selain menyentuh isu-isu ba hasa dan budaya, beliau turut menyinggung polemik bahasa, mi salnya sama ada negara ini pernah dijajah Inggeris, atau hanya dinaunginya.


Saya kira pandangan bernasnya wajar dikongsi dengan audien yang lebih ramai. Dari sisi lain, kritikan berani beliau, sekurangkurangnya tidak meletakkan A Samad Said keseorangan, sebagai Sasterawan Negara, untuk tampil menjuarai isu-isu yang menyentuh kepentingan rakyat.


Melalui tulisan terbarunya, yang menyentuh debat bahasa yang masih tidak berpenghujung, Anwar meng ungkapkan: “Dalam kon teks Malaysia yang kelihatan cen derung untuk tunduk kepada imperialisme linguistik bahasa Ingge ris, yang patut diperkasakan ia lah modul serta kurikulum subjek ba hasa Inggeris itu sendiri, bukan memparasit subjek-subjek lain – agar bahasa Inggeris yang dipelajari oleh anak cucu kita berkesan sebagai bahasa bagi tujuan fungsional atau profesional.


“Jika dasar PPSMI diteruskan, lama kelamaan akan timbul desakan agar lebih banyak subjek diajar dalam bahasa Inggeris. Pada hal jika subjek bahasa Inggeris itu kuat, dan modul serta kurikulumnya dapat di arahkan kepada tujuan fungsional dan profesional, ia tidak perlu mengambil subjeksubjek yang lain.


“Penerusan PPSMI yang akan meluas dari masa ke masa akan mengancam sekolah kebangsaan, kerana jika tidak dibendung mungkin wujud sekolah-sekolah bandar dengan PPSMI, dan sekolah- sekolah luar bandar, pedalaman, kepulauan dan Felda yang tanpa PPSMI. Ini akan menimbulkan jurang sosial yang berbahaya.”


III.


Memali dan bekas Ketua Polis Baling Nama bekas Ketua Polis Daerah Baling, Tunku Muszaffar Shah Tunku Ibrahim,pada 29 September lalu, tiba-tiba menjadi popular.


Beliau yang terlibat dalam tragedi berdarah Memali, 19 November 1985, kini seperti mahu “membetulkan sejarah yang terpesong”. (Rupanya bukan saja sejarah penentangan terhadap penjajah dan kemerdekaan negara perlu ditafsir semula, malah peristiwa yang mengorbankan 18 nyawa, 25 tahun lalu itu juga wajar diteliti kembali).


Dalam bukunya Memali: A Po liceman Remembers, beliau me rumuskan bahawa pegawai atas annya di Bukit Aman untuk menangkap seorang tok guru, Ustaz Ibrahim Mahmood atau lebih dikenali sebagai Ibrahim Li bya sebagai ‘tidak bijak’ dan dibuat de ngan campur tangan politik.


Assyahid Ibrahim ditembak mati dalam percubaan kali kedua polis untuk menahannya di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri. (Beliau kini dikenang sebagai penentang utama ISA, bukan melalui memorandum atau demonstrasi, tetapi dengan darah dan nyawanya sendiri)


Muszaffar menulis, bahawa pegawai-pegawai tertinggi di Bukit Aman, termasuk pemangku Ke tua Polis Negara ketika itu, sepatutnya tidak menuruti arah an daripada pe mimpin politik me reka dan me nolak permintaan yang tidak selaras dengan norma-norma atau prosedur polis.


“Budi bicara dan tindakan polis tentang bagaimana mereka harus melaksanakan tanggungjawab perlu mengikut situasi pada pe ringkat akar umbi,” katanya, seperti dilaporkan Malaysiakini.


Saya masih belum membaca bu ku karya adik Tunku Aziz, bekas aktivis Transparency International itu.


Apa pun, berdasarkan pengamatan langsung terhadap peristiwa hitam itu, yang pernah saya garap melalui dua makalah ringkas, Percikan Darah Syuhada dan Memali: Selepas 3 Tahun BN Bertaubat?, termasuk beberapa kun jungan ke Memali, kali pertamanya ketika mewakili Persatuan Mahasiswa Universiti Teknologi Ma laysia sejurus selepas kejadian, maka pendedahan Muszaffar tidaklah mengejutkan.


Memali adalah isu politik dan sepatutnya diselesaikan melalui kaedah politik. Bayangkan natijahnya apabila pihak polis yang lengkap bersenjata berat dikerahkan bagi “merungkai” masalah politik Umno, khususnya di Ba ling.


Menteri Dalam Negeri, yang ju ga pemangku Perdana Menteri ketika itu, Musa Hitam turut me ngakui desakan parti mendorong beliau bertindak, seperti kenyataannya kepada media bahawa “he was criticised twice in the Umno general assembly for his seeming inaction with regard to these activities.”


Di Parlimen, sehari selepas ke jadian, Musa berkata operasi itu adalah untuk menangkap tiga “penjenayah” iaitu Ustaz Ibrahim dan dua penyokongnya, Mat Ramli Che Mid dan Yusuf Che Mid. Ramli dan Yusuf tidak ada di rumah Ustaz Ibrahim ketika polis menggempur.


Namun, dalam pertuduhan ter hadap 34 orang yang ditahan ISA ekoran tragedi itu, mereka didakwa terlibat dalam aktiviti mengancam keselamatan negara dan ke giatan pelampau agama “bertujuan untuk menggulingkan kerajaan Malaysia yang sah dengan ca ra revolusi bersenjata.”


Lebih detailnya, KDN menyebut alasan perintah tahanan ISA sebagai “bertanggungjawab menyediakan senjata merbahaya iaitu jamur, buluh runcing, molotov *****tail, anak panah, lastik ... untuk menggulingkan kerajaan Ma laysia secara kekerasan dan revolusi bersenjata.”


Dua minggu sebelum Muszaffar melancarkan bukunya itu, sa ya sem pat berbicara dengan se orang bekas pegawai tinggi tentera, di maj lis rumah terbuka Aidilfitri. Kami banyak menyentuh soal kontroversi Mat Indera dan pengikti rafan terhadap semua pejuang kemerdekaan.


Menyentuh soal banyak isu masa kini yang dipolitikkan, beliau me ngaitkannya dengan Memali: “Kenapa perlu se rang dan tembak? Kenapa tidak mengadakan kepungan sehingga melemahkan Ibrahim Libya dan orang-orangnya. Ji ka dikendali kan dengan baik, tan pa sentimen politik, mung kin tiada nyawa melayang.”/detikdaily



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TERIMA KASIH KERANA MENG"KLIK"...

Bloglist