Sunday, 25 September 2011

Berita Baik Untuk Kakitangan Awam, Bonus dan Kenaikan Gaji akan diumum pada 7 Oktober ini....


Berita baik dijangka diumum PM dalam Bajet 2012

[BH] KUALA LUMPUR: Kakitangan sektor awam dijangka sekali lagi menikmati kenaikan gaji tahun ini, dan kemungkinan perkara itu antara berita baik yang akan diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam Bajet 2012 di Dewan Rakyat, 7 Oktober ini.

Antara tuntutan CUEPACS sebelum ini ialah pemberian bonus dua bulan, umur persaraan dinaikkan daripada 58 kepada 60 tahun dan penghapusan Gred 1 hingga 16 dalam skim perkhidmatan bagi membolehkan kakitangan awam peringkat rendah menikmati gaji lebih tinggi.

Bagaimanapun, sumber menyatakan masih tidak diketahui berapa peratus kenaikan gaji yang bakal diperoleh oleh kakitangan kerajaan kerana pada 2007 mereka menikmati kenaikan gaji antara 7.5 hingga 35 peratus.

Turut tidak dipastikan lagi sama ada Najib yang juga Menteri Kewangan akan memberi dua bulan bonus atau sebulan bonus saja dan ura-ura mengenai perkhabaran ini sudah tersebar dengan meluas di kalangan kakitangan awam.

Ketika pembentangan Bajet 2011 tahun lalu, bantuan khas kewangan RM500 diberikan kepada penjawat awam Gred 54 dan ke bawah termasuk pegawai kontrak dan pesara kerajaan bagi meringan beban mereka dalam menampung perbelanjaan persiapan sekolah anak-anak.

Baru-baru ini, CUEPACS yang mewakili lebih sejuta kakitangan awam di negara ini, mengemukakan beberapa cadangan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dalam usaha memperbaiki kebajikan anggota kerajaan di samping meningkatkan kualiti perkhidmatan awam.

Menurut sumber itu lagi, antara perubahan yang dijangka berlaku terhadap Sistem Saraan Malaysia (SSM) ialah kemungkinan membabitkan beberapa perkara seperti struktur gaji; elaun; peningkatan peluang kerjaya dan syarat perkhidmatan.

Kali terakhir semakan struktur gaji dan beberapa perkara lain secara menyeluruh membabitkan sistem sektor awam ialah pada 1992, cuma sebelum ini kerajaan beberapa kali mengumumkan pelarasan gaji.

Kita difahamkan Perdana Menteri akan mengumumkan berita baik kepada kakitangan kerajaan pada 7 Oktober ini... sudah tiba masanya untuk kerajaan melakukan satu perubahan drastik secara menyeluruh pada sektor perkhidmatan awam, katanya kepada Berita Harian, semalam.

Sebelum ini, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) menjelaskan pelarasan gaji kakitangan awam dilakukan sebanyak enam kali dalam tempoh 15 tahun sejak 1992 hingga 2007, diberikan setiap tiga hingga lima tahun iaitu pada 1992, 1995, 2000, 2002 (dua kali) dan 2007.

Sistem Saraan Baru (SSB) dilaksanakan sejak Januari 1992, sebagai langkah strategik untuk meningkatkan keupayaan perkhidmatan awam sebelum dikaji semula dan digantikan dengan SSM.

Dalam pada itu, Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman, berkata semua perkara yang dibangkitkan oleh kesatuan sekerja berkenaan kini sedang dikaji secara terperinci oleh JPA.

Melihat kepada beberapa pengumuman menarik yang dilakukan oleh Perdana Menteri sebelum ini, CUEPACS juga amat yakin bahawa beliau (Najib) akan turut membuat satu kejutan pada 7 Oktober ini, katanya.


p/s - berita baik.... orang bagi kita ambik, tapi undi tetap pada PR....

11 comments:

  1. gaji naik lagi kuat aku lawan umno..

    ReplyDelete
  2. bukan duit umno pun duit rakyat...duit aku juga..hehehe...

    ReplyDelete
  3. gua kerja nelayan.
    gua tak mau gaji naik.
    gua tak mau bonus dapat.
    itu semua bikin harga barang akan naik.
    gua mau harga barang kasi turun.
    semua rakyat dapat nikmat dan rasa lega.
    yang kerajaan layan sangat semua kehendak tentera, pdrm, guru dan lain2 itu apa pasal.
    nelayan bukan rakyat malaysia ke?
    penoreh getah bukan rakyat malaysia ke?
    pemandu teksi bukan rakyat malaysia ke?
    kami semua bayar cukai ooii...

    ReplyDelete
  4. harga barang tak penah turun bro.... gua cadang lu kasi naik harga ikan..

    ReplyDelete
  5. hahah..puak serban sekilooo ni...mcm hanjing yg gigit tuan laa plak..bagi makan pastu gigit org yg kasi makan...memang dasar hanjing serban sekilo...hahaaahah.....cakap melangit kata duit kerajaan haram laa tak tau sumber mana laa tapi kerja ngan kerajaan jugak..amik jugak duit gaji kasi anak bini makan...apa citer nii puak serban sekiloooooooo........ppttuuiihhhhhh

    ReplyDelete
  6. gaji naik aku amikkk...leh bli sofa bru..haha...cincin baru,beg tangan baru..hahaha...

    ReplyDelete
  7. He. Bangsat kau Nyok Tua..dasar Butuh UMNO

    ReplyDelete
  8. Nyok tua yg tak lama lagi nak tumbang...

    ReplyDelete
  9. Ntah, keje ngan kerajaan..pastu nak lawan tuan. Pegi la cari tanah buat kerajaan sendiri..bodoh punya orang...akai letak kat pala lutut....tak sedo lagi bangsa dia nak kena semelih....werkkk ptuihhh!!!!

    ReplyDelete
  10. keje dengan kerajaan tp bkn utk org2 dlm kerajaan.mcm cikgu,keje dgn kerajaan tp bakti kpd rakyat.mcm penjawat awam yg lain keje utk rakyat.

    ReplyDelete
  11. Alhamdulillah. Kerja kerana Allah S.W.T. utk bekalan akhirat. Sebab itu dunia adalah jambatan ke akhirat jika kerja ( ibadah ) dilakukan dengan niat yg ikhlas. Jd tidak ada kata utk kerajaan ke atau sebaliknya.

    ReplyDelete

ANDA KOMEN ANDA TANGGUNG

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

TERIMA KASIH KERANA MENG"KLIK"...

Blog Pro PR (1)