.

Sunday 21 August 2011

Kerajaan perpaduan di Malaysia - mustahil melainkan Umno berubah

Oleh Maclean Patrick, Wong Choon Mei

Terdapat banyak nama dan label untuknya - sebuah kerajaan kerajaan perpaduan nasional, atau kerajaan kesatuan nasional. Tetapi pada dasarnya, ia bermakna kerajaan campuran yang luas, yang terdiri daripada semua pihak atau semua pihak utama dalam badan perundangan atau Parlimen.

Kerajaan perpaduan juga biasanya terbentuk pada masa perang atau darurat negara, dan melibatkan pembubaran persekutuan dan penubuhan sebuah entiti politik yang singular.



Dalam kerajaan perpaduan, tiada pembahagian mengikut garisan parti mahupun apa-apa perbezaan ahli politik tetapi pemikiran tunggal dalam pengurusan pentadbiran. Pentadbiran pengurusan yang benar-benar bersatu juga bermakna tidak akan ada perkara yang seperti kerajaan atau pembangkang, hanya satu pasukan yang besar.
Bolehkah keadaan seperti itu menjadi realiti di Malaysia? Terus terang dikatakan, walaupun di negara-negara maju, ini adalah ideal yang sukar untuk menjadi kenyataan. Pertama, masyarakat mesti cukup maju kerana pemeriksaan utama di Parlimen tidak akan wujud lagi. Dalam erti kata lain, tiada bangkangan untuk mencabar atau mengecam kerajaan semasa. Kedua, ini juga bermakna bahawa hak-hak sivil yang sangat lantang dan berkuasa mesti berubah untuk menyediakan kusyen yang mencukupi terhadap autoritarianisme.

Dan mungkin lebih daripada faktor lain, sifat pihak-pihak yang sedia ada dan pemimpin-pemimpin mereka paling banyak dikira Jika mereka mempunyai sikap dan motivasi untuk berkongsi dan bekerja untuk kebaikan masyarakat, mengapa kerajaan perpaduan mustahil di Malaysia? Satu percubaan telah dibuat pada tahun 2008, antara UMNO dan PAS dalam kerajaan negeri Selangor, tetapi ia tidak berlaku kerana ada visi yang tidak mencukupi yang dikongsi dan membawa kepada kerosakan dalam rundingan tentang bagaimana kuasa perlu dibahagikan.

Perbezaan nasib BN 2004 vs 2008

Dalam pilihan raya umum Mac 2004, Abdullah Ahmad Badawi mengetuai Barisan Nasional (BN) dalam kemenangan besar. Gabungan yang berjaya itu menawan semula negeri Terengganu dari PAS. Menunggang kemenangan tinggi, BN menguasai 92% kerusi di Parlimen.

Ia benar-benar ironis bahawa pada tahun 2005, Mahathir telah menyatakan "Saya percaya bahawa negara ini harus mempunyai kerajaan yang kuat tetapi tidak terlalu kuat. Majoriti dua pertiga seperti yang saya nikmati apabila saya menjadi perdana menteri adalah mencukupi tetapi majoriti 90% adalah terlalu kukuh. ... kita memerlukan pembangkang untuk mengingatkan kita jika kita melakukan kesilapan. Apabila anda tidak ditentang, anda fikir semua yang anda lakukan adalah betul.

Rakyat Malaysia mengambil kata kata Mahathir dan memberi keuntungan besar pembangkang dalam pilihan raya umum 2008, memberikan mereka kawalan sebanyak 5 negeri dan menafikan BN kemenangan majoriti dua pertiga. Jadi dari dominasi paling hampir pada tahun 2004, BN dipaksa untuk mencari sekutu pada tahun 2008.

Tetapi pada masa itu, sekutu tidak mudah untuk diyakinkan. Pilihan Raya Umum 2008 menunjukkan bahawa cengkaman BN boleh dipecahkan. Dan dengan kebangkitan pengundi-pengundi di seluruh Malaysia, PRU-13 yang akan datang adalah titik sebenar untuk perubahan di Malaysia. Bagi pihak pembangkang, yang kini lebih suka melakukannya secara sendirian, ia dorongan hidup atau mati dan penyokong mereka sedang menyiapkan diri sepenuhnya Bersedia sementara besi panas dan BN di paling lemah sekarang! adalah mantera dari Pakatan Rakyat dan gerombolan pengikut yang semakin meningkat.

Tidak membuat kesilapan, BN juga sedar keadaan semasanya yang lemah. Desak-mendesak untuk jawatan dalam UMNO itu sendiri telah memberi sumbangan besar kepada kekalahan tahun 2008 dan corak yang sama muncul lagi. Sebagai elemen-pin BN, UMNO perlu kekal kuat dan menjaga kegembiraan ahli ahlinya. Persembahan yang buruk oleh Gerakan dan MCA pada tahun 2008 telah menambah kepada masalah-masalah UMNO. Dengan sendiri, UMNO tidak boleh memerintah Malaysia, ia masih memerlukan rakan-rakan dan kadang-kadang ini bermakna ia terpaksa menghulurkan tangan untuk bekas saingannya.

Batu sandungan adalah UMNO sendiri

Sebuah kerajaan perpaduan mungkin dapat dicapai jika PAS menerima panggilan UMNO untuk bergabung selepas PRU 2008. Penyatuan ini akan menyatukan undi orang Melayu di Malaysia, mengukuhkan asas kuasa pemerintahan Melayu selama bertahun-tahun akan datang. Namun, kesatuan sedemikian akan mempunyai platform yang semata-mata untuk UMNO untuk mengukuhkan dominasi ke atas segala perkara politik di Malaysia. PAS mungkin akan diasimilasikan, dan diturunkan ke dalam catatan sejarah. Sesungguhnya, PAS bijak untuk tidak melayan apa-apa tanggapan perpaduan itu dari UMNO.

Panggilan terbaru UMNO kepada DAP untuk menyertai BN menunjukkan keadaan terdesak untuk mengekalkan cengkaman kerajaan. UMNO tahu bahawa sebagai sebuah entiti yang singular ia tidak boleh memerintah Malaysia dan tanpa segan silu telah menawarkan kebaikannya untuk musuh-musuh. Walaupun ia senyap, kematian MCA dan Gerakan adalah disebabkan oleh politik perkauman yang UMNO sendiri yang berkeras untuk mengamalkan. Tidak hairanlah kemudian, ia sedang mengelakkan bertentang mata dengan unit rakannya seperti Perkasa, yang telah mencerca orang Cina sebagai orang yang tidak bersyukur.

Tetapi tidak kira bagaimana atau apa jenis kosmetik yang dipakai UMNO untuk menarik DAP, tawaran itu tidak boleh diambil secara serius atau boleh diterima, kerana matlamat UMNO tidak pernah untuk membentuk kerajaan perpaduan tetapi berpaut kepada kuasa pada semua kos. Mereka hanya berminat dengan DAP sebagai sebuah parti politik yang boleh memberikan kiraan kerusi untuk BN dan dengan itu memastikan bahawa Presiden UMNO akan sentiasa dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia.

Kepentingan rakyat adalah jauh daripada agenda politik UMNO. Ini terbukti dengan tuduhan berleluasa bahawa Kristian, Cina, Komunis, Yahudi, Amerika dan Indonesia untuk merebut kerajaan dan menjadikan Malaysia sebagai sebuah tanah jajahan moden hari ini oleh kuasa-kuasa Barat. Dan cita-cita ini adalah halangan yang besar dalam cara kerajaan perpaduan di Malaysia.

Kerajaan perpaduan tidak boleh dipupuk jika UMNO terus memerintah dan membuli ahli-ahli komponen BN. Ini sahaja menunjukkan sifat tidak bersatu BN. Dalam sebuah negara yang dibahagikan mengikut garisan agama dan kaum, kita tidak salah untuk berfikir bahawa tidak ada harapan kerajaan perpaduan di Malaysia. Dan ini mungkin berlaku melainkan jika, mekanisme yang menjadi asas kerajaan di Malaysia dibongkar dan parti-parti politik dibentuk berdasarkan idea-idea dan bukannya bangsa atau agama dan ahli politik yang lebih sivil dalam tingkah laku mereka dengan satu sama lain dan dengan orang awam .

- Malaysia Chronicle


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TERIMA KASIH KERANA MENG"KLIK"...

Bloglist