.

Wednesday 11 November 2009

NOBISHA : REFERENDUM PERJUANGAN ISLAM PKR | Nizar News

Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh bagi membolehkan pilihanraya kecil diadakan. Pengundi di situ memberikan kemenangan yang besar kepada suami beliau, Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Mohamad Fairus Khairuddin secara sukarela meletakkan jawatan sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri Penanti. Bekas Setiausaha Politik Anwar, Dr Mansor Othman dipilih sebagai ADUN Penanti sekaligus mengambil jawatan Fairus dalam kerajaan negeri.

Di Bukit Selambau, wakil rakyat PKR V Arumugam meletakkan jawatan sebagai ADUN dan Exco Kerajaan Negeri Kedah. Pilihanraya kecil diadakan. Akhirnya, S Manikumar mengekalkan kerusi itu di tangan PKR.

Di Selangor, penyokong-penyokong PKR mendesak ADUN Pelabuhan Klang, Badrul Hisham Abdullah yang mengisytiharkan keluar parti itu meletakkan jawatan.

Itulah demokrasi ala Malaysia. Di kalangan PKR, perletakkan jawatan Ahli Parlimen dan ADUN adalah perkara biasa. Pilihanraya kecil juga adalah perkara biasa.

Atas alasan itulah saya fikir Ahli Parlimen Subang R Sivarasa patut menyahut cabaran Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru untuk meletakkan jawatan sebagai Naib Presiden PKR dan bertanding dengannya secara "satu lawan satu."

Puncanya, Zulkifli dikritik oleh Sivarasa (dan beberapa orang pemimpin PKR lainnya) sebagai tidak berpegang kepada idealisme perjuangan PKR. Kata Sivarasa, amaran Anwar di Pulau Pinang untuk pemimpin PKR ditujukan kepada Zulkifli. Sesetengah pemimpin PKR ternyata tidak senang dengan pendirian Zulkifli dalam isu-isu membabitkan Islam.

Kata Zulkifli, "Serahkan kepada ahli PKR untuk melaksanakan hak demokrasi mereka untuk memutuskan sama ada ianya dasar parti ini untuk mempertahankan hak Islam dan orang Islam atau sebaliknya."

Lapor Malaysiakini, Zulkifli berkata beliau sanggup keluar parti jika kalah kepada Sivarasa dalam pertandingan jawatan Naib Presiden. Katanya, beliau sanggup berbuat demikian kerana tidak mahu bersekongkol dengan parti yang tidak mempertahan dan tidak berjuang untuk menegakkan Islam dan hak umat Islam.

Sekiranya Sivarasa menyahut cabaran Zulkifli, ia akan memberikan peluang kepada perwakilan PKR untuk membuat penentuan mengenai sikap parti itu terhadap isu-isu Islam yang dibawa oleh Zulkifli. Ia sekaligus boleh menjawab tuduhan bahawa PKR tidak meletakkan Islam sebagai asas perjuangan -- sama seperti tuduhan Dato' Nik Aziz Nik Mat kepada UMNO.

Inilah peluang kepada PKR yang selalu bercakap mengenai mengembalikan hak membuat keputusan kepada rakyat untuk memberikan peluang kepada ahli-ahlinya melalui referendum mengenai sikap parti itu terhadap perjuangan Islam.

Bagaimana Sivarasa?

Sumber : http://nobisha.blogspot.com/2009/11/referendum-perjuangan-islam-pkr.html
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TERIMA KASIH KERANA MENG"KLIK"...

Bloglist