.

Tuesday 20 October 2009

PAKATAN RAKYAT BEBAS RASUAH ! | Nizar News

Menurut laporan yang dikeluarkan oleh Transparency International (TI), Indeks Persepsi Rasuah Malaysia bagi tahun 2008 merudum jika dibandingkan dengan tahun 2007. Pada tahun 2007, Malaysia menduduki tangga ke-43. Kedudukan Malaysia jatuh ke tangga ke-47 pada tahun 2008.

Harus diingat bahawa kedudukan memalukan itu lebih teruk daripada dua buah negara mundur di dunia, iaitu Botswana dan Bhutan. Botswana menduduki tempat ke-36, manakala Bhutan menduduki tempat ke-45.

Malaysia jauh ditinggalkan oleh Denmark, New Zealand, Sweden, dan Singapura yang menduduki empat tempat teratas. Sehubungan itu, kualiti, kredibiliti, dan integriti para pemimpin Malaysia berada pada tahap yang rendah walaupun negara ini bertaraf negara Islam dan mempunyai sebuah suruhanjaya khas bagi menangani rasuah, iaitu Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Jurang antara para pemimpin Malaysia dengan para pemimpin Singapura terlalu jauh, macam langit dengan bumi. Kata golongan muda, "Pemimpin Malaysia poyo saja yang lebih, tapi tak ada kelas langsung!!!"

Namun demikian, tahniah perlu diucapkan kepada Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang yang dipuji oleh TI kerana berusaha keras membanteras rasuah. Rakyat Pulau Pinang perlu berbangga kerana mempunyai sebuah kerajaan yang berkualiti, berkredibiliti, dan berintegriti.

Di samping itu, Pakatan Rakyat boleh menarik nafas lega hasil daripada kenyataan yang dikeluarkan oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, iaitu Datuk Liew Vui Keong. Liew memberitahu Dewan Rakyat bahawa sepanjang tempoh dari Januari hingga Ogos 2009, terdapat 13 ahli politik yang disiasat oleh SPRM (12 dari BN dan 1 dari PR). Dari jumlah tersebut, 7 pertuduhan telah direkodkan untuk BN, manakala tiada sebarang pertuduhan untuk PR.

Kenyataan itu menunjukkan bahawa Pakatan Rakyat bebas rasuah. UMNO/BN terus menjadi juara dalam bidang rasuah. Rakyat Malaysia patut mengalihkan sokongan mereka kepada Pakatan Rakyat, bukannya kepada parti yang menjadikan rasuah sebagai satu ciri utama gagasan 1 Malaysia!!! _PenaMutiara
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TERIMA KASIH KERANA MENG"KLIK"...

Bloglist