.

Saturday 24 October 2009

DUN PERAK HARU-BIRU.... | Nizar News

Pergelutan politik di Perak menjadi semakin hebat menjelang 28 Oktober 2009. Fokus pertikaian ialah speaker halal dan speaker haram. Ganesan mendakwa dia speaker halal. Sivakumar kata Ganesan speaker haram, dia speaker halal. Halal-haram kedudukan dua makhluk ini telah menenggelamkan isu-isu lain yang berkaitan dalam politik Perak.

Seluruh rakyat Perak khasnya dan rakyat Malaysia amnya mengetahui Sivakumar ditarik keluar bersama-samanya dengan kerusinya oleh polis untuk digantikan dengan Ganesan. Apabila hal itu diadukan kepada Raja Muda yang merasmikan persidangan, tiada apa-apa tindakan dilakukan.

Rakyat Malaysia juga tahu tentang arahan Sivakumar selaku Speaker DUN Perak mengarahkan Zambry, 6 EXCOnya, dan 3 ADUN yang melompat jadi Bebas keluar dewan sebelum memulakan persidangan. Kesemuanya enggan menurut perintah kerana sebelum tarikh itu mahkamah telah membuat keputusan bahawa Sivakumar tiada kuasa menggantung Zambry and the Gang.

Sivakumar akur dengan keputusan mahkamah itu. Namun demikian, mahkamah tidak pernah menyatakan bahawa Jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN Perak tiada kuasa menggantung mereka. Sebab itu, atas kapasiti sebagai pengerusi jawatankuasa tersebut, Zambry and the Gang diarah meninggalkan dewan. Zambry and the Gang bukan sahaja menyanggah arahan speaker malahan juga membuat subpersidangan bagi melantik Ganesan yang pada masa itu masih berjawatan peguam sebagai speaker untuk menggantikan Sivakumar sebelum persidangan dirasmikan oleh Raja Muda Perak. Harus diingat bahawa Sivakumar sebagai speaker tidak meluluskan usul perlantikan speaker baru sebelum persidangan DUN bermula.

Banyak perlanggaran peraturan DUN telah dibelasah semahunya oleh UMNO/BN. Perbuatan tidak bermoral itu dianggap sah oleh mereka. UMNO/BN meletakkan semuanya dalam tangan mereka demi kuasa. Oleh sebab itu, tidaklah menghairankan jika Najib sendiri menerima Ganesan sebagai speaker halal dan menganggap persidangan DUN pada 28 Oktober nanti mematuhi perlembagaan.

Di samping itu, mereka juga mengkesampingkan keputusan yang dibuat oleh mahkamah bahawa badan perundangan itu tidak boleh melanggar Perlembagaan Persekutuan Perkara 72 (1) dan (2). Ini bermakna tindakan Jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN Perak tidak boleh dicabar di mahkamah. Sebab itulah juga Gobind kalah dalam samannya terhadap Speaker Dewan Rakyat. Kini, mahkamah telah menelanjangi kebobrokan mereka. Keputusan yang mereka buat lintang-pukang kerana ketiadaan konsistensi dan berpihak kepada UMNO/BN.

Rakyat sudah mengetahui dengan jelas UMNO/BN menggunakan mahkamah demi kepentingan mereka. Sebab itulah keputusan yang dibuat oleh mahkamah hanya menyebelahi UMNO/BN. Ketika hendak melepaskan Zambry and the Gang, mereka kata Sivakumar tiada hak menggantung. Apabila Sivakumar menyaman Ganesan, mereka kata mahkamah tidak boleh langgar Perlembagaan Persekutuan Perkara 72 (1) dan (2). Kini, Gobind pula kelah dalam pendakwaannya terhadap Speaker Dewan Rakyat yang menggantungnya.

Keputusan-keputusan tersebut menjelaskan sikap berat sebelah badan perundangan. Amalan dwi standard ini amat berbahaya kepada rakyat dan negara. Semua pihak perlu menghentikannya demi mempertahankan maruah negara yang tercinta ini.

Kini, pihak polis pula beriya-iya mengeluarkan amaran demi amaran tentang Persidangan DUN Perak yang akan berlangsung. Adakah DUN Perak akan sekali lagi dimasuki oleh anggota polis untuk menarik keluar ADUN Pakatan Rakyat? Adakah bentara DUN akan bersama-sama dengan polis mengusir ADUN Pakatan Rakyat yang mungkin dihalau oleh Ganesan? Jika hal ini berlaku, satu lagi malapetaka melanda amalan demokrasi di Malaysia.

ADUN Pakatan Rakyat perlu bertindak secara bijaksana untuk mengelakkan mereka dikambinghitamkan oleh UMNO/BN dalam persidangan itu. Semua aspek perundangan wajib diambil kira. Strategi yang mantap perlu diatur bagi menghadapi teknik dan taktik yang akan dipakai oleh UMNO/BN pada hari itu. Biar rakyat menyaksikan kebenaran dalam perjalanan sidang tersebut._Pena Mutiara
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TERIMA KASIH KERANA MENG"KLIK"...

Bloglist