.

Tuesday 20 October 2009

Bagan Pinang berjaya cetuskan "Gelombang Ketiga" buat Pakatan Rakyat ! | Nizar News

Setelah melalui sembilan siri pilihan raya kecil selepas 'tsunami politik' 2008, Pakatan Rakyat akhirnya tewas di Bagan Pinang 11 Oktober lalu. Kekalahan PAS itu sudah dijangkakan. Bagaimanapun, bagi PAS misi utama mereka dalam pilihan raya kecil N31 itu adalah membawa gelombang ketiga menentang rasuah secara total selepas gelombang kedua (himpunan membantah ISA) dan pertama (himpunan Bersih).


Selaku Pengarah Induk Pilihan Raya Kecil Bagan Pinang, Salahuddin Ayub turut mengakui bukannya mudah untuk perolehi kemenangan dalam pilihan raya yang penuh dengan taktik kotor. Untuk butiran lanjut, ikuti interbiu eksklusif TARMIZI MOHD JAM dan Wartawan SALMIYAH HARUN bersama beliau sehari selepas pilihan raya kecil itu.

Bagaimana saudara melihat justifikasi kekalahan PAS di Bagan Pinang?

Pada hari pertama lagi setelah saya diamanahkan untuk memikul tanggungjawab sebagai Ketua Pengarah Pilihan Raya N31 Bagan Pinang, saya nyatakan bahawa bukan perkara mudah untuk kita memenangi pilihan raya kecil Bagan Pinang.

Kita adalah "under dog" yang akan cuba sebaik mungkin untuk melakukan kejutan. Namun begitu, apa yang saya dan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat, telah menjadikan pilihan raya ini sebagai suatu permulaan untuk kita mencipta satu momentum membina "mind set" rakyat untuk menolak rasuah, penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan, dalam pilihan raya umum akan datang.

Kita telah membuat keazaman ini walaupun menyedari kita tidak boleh menang dalam pilihan raya kecil Bagan Pinang. Kita menjadikan Bagan Pinang ini sebagai tempat bermulanya satu pembinaan "Gelombang Ketiga" yang diharapkan menjadi kenyataan dalam perjuangan Pakatan Rakyat khususnya untuk memenangi Pilihan Raya Umum ke-13 akan datang.

Apa yang dimaksudkan dengan "Gelombang Ketiga" itu?

"Gelombang Ketiga" ini, saya maksudkan adalah ekoran dua gelombang sebelum ini telah berjaya dibentuk dan membina pemikiran rakyat Malaysia iaitu "Gelombang Bersih" yang kita laksanakan dengan jayanya dalam menuntut pilihan raya yang adil dan bersih.

Pada pilihan raya 2008 kita menyaksikan sedikit sebanyak kejayaan kita. Gelombang kedua ialah "Gelombang Mansuhkan ISA".
Kita percaya daripada ini kita minta kerajaan meminda dan menolak akta yang zalim ini. Selepas itu kita melihat beberapa indikator yang mana kerajaan terpaksa memikirkan respons terhadap tuntutan kita.

Akhirnya mahu tidak mahu kerajaan terpaksa mengkaji semula ISA. Mereka telah bercakap mengenai ISA malah terpaksa respons dengan tuntutan kita. Ekoran itu kerajaan pula membebaskan beramai-ramai tahanan ISA sebelum Hari Rayua Aidilfitri yang lalu. Ini adalah gelombang sedikit sebanyak kita berjaya cetuskan.

Tapi di Bagan Pinang ini, macam mana dikatakan "Gelombang ketiga" itu?

Gelombang ke tiga di Bagan Pinang ini untuk menolak sepenuhnya pemimpin rasuah dan penyalahguna kuasa. Pemilihan (Tan Sri) Isa Samad di Bagan Pinang walaupun popular tetapi Pakatan Rakyat telah berjaya menjadikan Isa Samad sebagai ikon rasuah dan telah memulakannya di sini.

Maksud saudara, walaupun PAS kalah, tapi ia jadi "tag line" untuk memacu kejayaan akan datang. Begitu?

Kita menjadikan isu rasuah ini isu nasional dan di harap "Gelombang Ketiga" ini akan dapat membantu kita dan menjadi suatu tema atau "tag line" menjelang pilihan raya umum akan datang. Ketiga-tiga gelombang ini ada kekuatannya. Walaupun PAS tidak berjaya di Bagan Pinang, tetapi dalam mengukur jangkaan kita tetap yakin dan akan berjaya.
PAS dan Pakatan Rakyat telah melaksanakan bersungguh-sungguh di Bagan Pinang dan ianya akan dapat dirasakan oleh rakyat untuk membina satu gagasan Malaysia yang lebih baik.

Setelah berdepan dengan beberapa pilihan raya, akhirnya BN berjaya pertahankan kubu mereka di Bagan Pinang. Umno mendakwa rakyat telah kembali menyokong mereka. Sejauh mana benarkah dakwaan itu?

Bermula dari jam 9 malam (selepas keputusan) saya mengikuti analisa dan pandangan politik yang boleh kita ambil hujah mereka. Saya turut mendengar hujah daripada bekas pimpinan Umno.

Mereka sebenarnya tidaklah begitu gembira dengan kemenangan BN itu. Semua pimpinan mereka mengatakan kemenangan itu bersifat sementara kerana Isa Samad tetap menjadi liabiliti kepada perjuangan Umno.

Malahan ada penganalisis politik, menjelaskan faktor kesementaraan kemenangan itu satu perkara yang perlu diperhitungkan oleh Umno/BN kerana ia tidak dapat menyelesaikan masalah sebenar Umno dalam jangka masa panjang.

Tapi rakyat umum melihat PAS atau Pakatan Rakyat sudah kecundang...

Walaupun kita kecundang di Bagan Pinang tetapi kita hanya tewas dalam pertarungan mendapatkan undi. Hakikatnya kita menang dalam satu peperangan besar iaitu memerangi rasuah, penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa.

Benarlah apa yang diperkatakan oleh Tengku Razaliegh Hamzah yang memberi komen beberapa hari sebelum membuang undi. Dia kata Umno boleh menang di Bagan Pinang tetapi hakikatnya Umno tewas dalam pertarungan memerangi rasuah. Ityulah hakikat yang tidak boleh disembunyikan Umno.

Dalam pilihan raya kecil itu, wujud pergaduhan dan ia dilihat pilihan raya paling kotor selepas 2008. Adakah ini satu propaganda atau benar-benar kotor?

Saya sebagai Pengarah Induk Pilihan Raya Kecil Bagan Pinang yang sentiasa ada di sana, mengesahkann perkara ini. Kita akan dedahkan insiden ini sebagai analisa yang penting sepanjang pilihan raya Bagan Pinang.

Memang BN berjaya mewujudkan "fear factor" mereka. BN telah menjadikan Bagan Pinang ini tempat memperkenalkan budaya samseng. Pemuda umno yang dilatih ala komando dan kita telah mendapat satu maklumat yang sahih, bahkan kenyataan itu dikeluarkan sendiri oleh Exco Pergerakan Pemuda Umno iaitu Megat Fairus Megat Junid bahawa mereka memang bersedia untuk menghadapi apa sahaja kemungkinan di Bagan Pinang.

Kotor kerana adanya unsur provokasi dan tindakan ala samseng Pemuda Umno?

Saya bersetuju bahawa ini adalah pilihan raya kecil paling kotor dan paling dicemari unsur-unsur keganasan yang boleh menimbulkan kekecohan serta suasana tidak tenteram, dan ini adalah satu fenomena baru bagi BN untuk menjustifikasi peranan mereka dalam pilihan raya akan datang.

Beberapa insiden telah dilaporkan, tapi sejauh mana tindakan samseng pemuda Umno mempengaruhi jentera pilihan raya PAS dan pengundi di sana?

Saya yakin dan percaya, suasana pergaduhan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab bertindak serta mengepung markas Pemuda PAS telah menimbulkan suasana takut, sekaligus memberi kesan kepada masyarakat Cina khususnya.

Bimbang dengan apa yang berlaku, akhirnya para pengundi tidak berani untuk tampil pada hari mengundi. Mereka berjaya lakukan untuk mewujudkan ketakutan itu. Seolah-olah keadaan tidak selamat.

Boleh saudara jelaskan insiden yang membabitkan tetakkan yang dikatakan dari Pemuda Umno terhadap penyokong PAS hingga menimbulkan kontroversi terhadap laporan berkenaan.

Ada lima report polis yang telah kita buat berhubung dengan insiden itu. Saya sendiri telah diminta oleh polis memberi keterangan dengan apa yang saya dedahkan. Jadi saya telah memberi kerjasama kepada pihak polis tentang kejadian itu.

Pada masa ini saya tidak bercadang untuk memberi apa-apa penjelasan kerana saya telah memberikan keterangan, saya tidak mahu mengganggu siasatan polis. Kita serahkan semua kepada pihak polis.

Sokongan pengundi India dan Cina terhadap PAS macam mana? Adakah pelbagai janji yang ditabur BN menjadi faktor sakti undi mereka berubah?

Saya mengakui bahawa faktor sokongan kaum India tidak kuat seperti dalam Pilihan Raya Umum ke-12 lalu. Perpecahan di kalangan kaum India sendiri memang tidak dapat dinafikan begitu juga dengan penubuhan parti baru, Makkal Sakhti yang turut mempengaruhi sokongan kaum India kepada BN.

Ini ditambah dengan faktor gangster yang menghalang Pakatan Rakyat masuk ke ladang untuk menyampaikan maklumat kepada pengundi. BN berjaya menggunakan pendekatan samseng dan mengugut, akhirnya menyekat kita untuk sampai kepada pengundi.

Seriuskah Pakatan Rakayat menangani permasalahan pengundi India selama ini?

Saya rasa dalam jangka panjang Pakatan Rakyat perlu serius untuk memikirkan apakah Pakatan Rakyat dilihat benar-benar serius dalam memperjuangkan hak dan membela nasib kaum India bukan sahaja di Bagan Pinang tetapi di seluruh negara. Jangan kerana faktor ini kita hilang sokongan daripada mereka.

Pengundi Cina macam mana?

Orang Cina juga dikatakan tidak mengundi kerana ada di antara mereka yang tinggal di luar Bagan Pinang tidak balik mengundi kerana sibuk dengan kerjaya dan tidak merasakan penting untuk balik ketika pilihan raya kecil.

Mengapa PAS hanya mampu perolehi 601 undi undi pos, berbanding apa yang dicapai pada 2008 dulu? Kemerosotannya begitu ketara...

Isu undi pos bukan kerana kita dapat banyak atau sedikit jumlahnya. PAS akan meneruskan perjuangan. Kita akan mengkaji perkara ini. Pasukan khas undi pos yang diketuai Suhaizan Kaiat akan mengkaji balik sistem undi pos yang dipakai sekarang.

Saya tidak menolak kemungkinan kita akan buat petisyen jika kita ada bukti yang kukuh tindakan memanipulasikan unbdi pos oleh pihak tertentu.

PAS akan kemukakan petisyen terhadap keputusan Pilihan Raya Kecil Bagan Pinang?

Ya. Kalau cukup bukti, kita akan kemukakan petisyen. Tetapi dalam pilihan raya kali ini, kita telah berjumpa SPR bermula pada sebelum hari penamaan calon dan pada hari berkempen lebih tiga kali. Kita buat tuntutan ke arah sistem undi pos mesti diubah
dan mesti direformasikan secara total supaya tidak berlaku sebarang manipulasi.

Bagaimana undi pos boleh dimanipulasikan?

Terlalu banyak keraguan yang boleh dimanipulasikan. Misalnya pada saat akhir pilihan raya akan berjalan barulah kita dapat beberapa kehendak kita ditunaikan. Itupun masih berlaku senarai daftar pemilih yang diberikan kepada kita tidak sama dengan yang dipamerkan dalam kem.

Tidak ada nombor siri dan tidak ada nama yang wujud dalam daftar asal. Semua tindakan ini telah menyulitkan 'poling agent' dalam membuat semakan.
Pegawai SPR di dalam kem pula tidak menyebut nama pengundi dengan kuat sebagaimana dalam proses untuk orang biasa. Di luar kem, kerani yang bertugas membaca dengan kuat serta menyebut nombor siri, no kad pengenalan dan nama seperti dalam mykad, untuk ditanda dalam daftar pemilih mereka. Tetapi semua itu tidak berlaku dalam kem, jadi ini semua terdedah kepada manipulasi.

Apakah Borang 2 masih diguna pakai?

Masih digunapakai. Borang 2 ini menimbulkan ketakutan pemilih undi pos. Kita turut dedahkan dalam perjumpaan kita dalam SPR. Isu nama-nama mereka yang bakal pencen semua menyukarkan anggota tentera membuang undi. Proses ini diakui oleh SPR termasuk 253 daftar pemilih yang bertindih membuatkan pengundi boleh mengundi dua tempat.
Walaupun kali ini tidak berlaku dua undi kerana hanya ada satu pilihan raya tetapi perkara ini dibimbangi akan berulang dalam pilihan raya akan datang.

Mengundi di dua tempat? Ini boleh dilakukan pada pilihan raya umum...

Ya. Mengundi di dua tempat. Semua ini isu jangka panjang. Orang yang sama boleh mengundi di Bagan Pinang tetapi dalam masa yang sama boleh balik ke Kota Bharu untuk mengundi terutama dalam pilihan raya umum.

Kita akan bermula dengan serius selepas Bagan Pinang ini. Saya menyatakan memang banyak manipulasi yang boleh menimbulkan keraguan dan mempersoalkan ketelusan pilihan raya.
Justeru, kita sedang mengadakan perbincangan dengan pasukan peguam kita. Saya tidak menolak kemungkinan ada bukti yang nyata kita akan buat petisyen.

Adakah dengan kemenangan BN ini disebabkan faktor "1Malaysia" dan beberapa perubahan yang dijayakan Perdana Menteri sejak menjadi orang nombor satu negara?

Mungkin saya boleh menyatakan berdasarkan faktor kesementaraan yang berkesan dalam jangka masa pendek. Biasalah bagi mana-mana tokoh yang mengambil alih teraju negara mereka ada masa yang diberikan oleh rakyat untuk melakukan perubahan tetapi sejauhmana faktor itu berkesan?

Dari sudut jangka panjang Pakatan Rakyat juga perlu serius untuk memikirkan apakah langkah-langkah dan agenda untuk kita teruskan pada masa hadapan. Itu sebagai contoh rakyat di Bagan Pinang memberikan undi mereka kepada BN kerana slogan "1Malaysia".

Mengapa Isa Samad yang sudah terpalit dengan rasuah masih menjadi pilihan BN dan juga pengundi di Bagan Pinang?

Mereka tidak ada pilihan. Bagi mereka Isa Samad adalah yang terbaik. Sebab itu walaupun gagal kita buktikan kejayaan dalam bentuk undi dan mandat di Bagan Pinang, yang penting visi dan misi kita berjaya dalam melonjakkan isu rasuah ini dalam gelombang nasional.

Perjuangan akan diteruskan oleh Pakatan Rakyat. Faktor Isa sebagai orang lama di situ juga memberikan kemenangan kepada BN. Tetapi pada hakikatnya BN tidak bergembira dengan kemenangan itu kerana mereka tahu itu hanya bersifat sementara. _Detikdaily

8 comments:

  1. What this means is, if your workout does not fit the circumstances
    of your life, the odds of you doing it go
    way down. This article provides sources for various regimens specifically designed to guide your workouts.
    It supports AAC, Protected AAC (i - Tunes), MP3, Apple Lossless, WAV and
    AIFF audio formats, and that is what makes this one of the best
    MP3 players to work out with.

    Review my blog; ab circle pro, ,

    ReplyDelete
  2. Bizarre,Barbarie fusil avec reportez-vous à travers voir je
    veux pirater un compte facebook comment faire. grève à partir de cela creer un compte facebook en francais.



    Here is my site :: pirater un compte facebook gratuitement

    ReplyDelete
  3. The Samsung LN46B650 LCD Television is unique in that it
    lets you connect to the web and use applications these as Yahoo.

    As for your debt consolidation and your mortgage, contact your
    lender immediately to avoid foreclosure if you find yourself falling behind on payments.
    Promotional "anuncios gratis" most likely will definitely get imprinted
    regarding the envelopes applied by the enterprise institutions.



    Feel free to surf to my web site :: anuncios gratis festas

    ReplyDelete
  4. There is definately a great deal to learn about this subject.
    I really like all of the points you've made.

    Look at my homepage bankruptcy attorney resume Cherry Hill New Jersey

    ReplyDelete
  5. Hi! I just would like to give you a big thumbs up
    for the excellent information you have here on this post.

    I'll be coming back to your blog for more soon.

    my web blog Cheap Louis Vuitton

    ReplyDelete
  6. This text is invaluable. How can I find out more?


    Also visit my page: viagra

    ReplyDelete
  7. Nice weblog right here! Also your website so much up very fast!

    What host are you the usage of? Can I get your associate link to your
    host? I wish my web site loaded up as fast as yours
    lol

    Also visit my web site: cna training in ct

    ReplyDelete
  8. Hello! Ɗo you use Twitter? I'd like to follow you if that would be okay.

    I'm definitely enjoying your blog and look fߋrward to new updates.


    Fеel free to vіsit my homepage: epic soccer training program

    ReplyDelete

ANDA KOMEN ANDA TANGGUNG

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TERIMA KASIH KERANA MENG"KLIK"...

Bloglist