.

Thursday 17 September 2009

Jerit, bantah sekuatnya undi pos di Bagan Pinang | Nizar Info

Ahmad Lutfi Othman

SEPERTI tahun lepas, sudah ada agenda ziarah pada penghujung Ramadan kali ini, iaitu mengagihkan sumbangan buat keluarga tahanan ISA. Ketika orang Sandakan, Sabah yang menetap sekitar Kuala Lumpur mulai pulang ke kampung halaman untuk beraya, kami turut sama berkunjung ke sana menyampaikan amanah pembaca Harakah yang cukup prihatin.

Di Semenanjung, kami cuba mengesan keluarga yang perlu ditolong, terutama yang tinggal di luar Lembah Klang. Rupanya ramai yang menanggung derita sendiri. Saya membayangkan, kalau operasi tangkapan borong yang baru dilancarkan pemerintah, nasib keluarga yang ditinggalkan terutama dari segi moral, kewangan dan kebajikan, tidaklah begitu buruk. Sekurang-kurangnya ada bantuan asas yang boleh segera dikeluarkan.

Mungkin motivasi luar biasa akhir Ramadan mendorong begitu ramai dermawan ringan tangan menghulur bantuan. Semoga Allah membalas segala ingatan ikhlas kalian dan memberkati rezeki yang diperolehi. Alhamdulillah, sekurang-kurangnya lega sedikit bebanan keluarga yang dipisahkan secara paksa itu.

Meskipun sudah agak ramai yang dibebaskan dari Kamunting, namun tidak semudah itu untuk bekas tahanan memulakan hidup baru. Justeru, mereka tetap memerlukan sokongan.
Kami faham, ramai bekas tahanan tidak mahu dilihat sebagai menagih ehsan, apatah lagi merintih untuk dikasihani. Namun, di pihak Harakah, menurut rekod, sebahagian besar sumbangan yang kami terima adalah pada masa mereka belum dibebaskan, dan masih dikurung di kem tahanan.

11.
Pilihan raya kecil Bagan Pinang, Negeri Sembilan memberi makna besar dan implikasi penting kepada landskap politik tanahair dan boleh mempengaruhi trend pengundian dalam pilihan raya umum ke-13. Pola pengundian dalam tempoh dua tahun akan datang banyak ditentukan oleh perkembangan politik hari ini.

Rakyat memerhati dengan penuh minat apa yang dilakukan oleh Barisan Nasional dan juga Pakatan Rakyat. Bila tiba masanya, mereka akan membuat penghakiman di atas penilaian mereka terhadap prestasi kedua-dua gabungan parti berkenaan.

Era BN akan menang biarpun meletakkan 'tunggul kayu' sudah berakhir. Begitu juga dengan kawasan tradisi kubu kuat pembangkang; ia boleh berubah jika calon dan parti bersikap sambil lewa, mengambil mudah terhadap sokongan selama ini.

Umum maklum bahawa Umno-BN sememangnya akan menggunakan apa jua taktik dan sumbernya yang tidak terbatas itu untuk menang di Bagan Pinang. Momentum kemenangan 7-0 mesti disekat.

Membiarkan Bagan Pinang tumbang bermakna membentangkan karpet merah untuk kemenangan seluruhnya Pakatan Rakyat di Negeri Sembilan. Jatuhnya Bagan Pinang dapat melorongkan kekalahan Melaka (yang kini Umno di sana berbangga kerana tiada Adun Melayu dalam sidang Dunnya).

Johor yang dulunya pekat dengan Umno, kini sudah cair. Pengundinya makin rapat dengan PAS dan bersikap lebih terbuka. PAS pun sudah ada dua wakilnya di negeri berkenaan.
Sekiranya Pakatan dapat melebar-luaskan pengaruhnya di negeri-negeri di selatan Semenanjung, khususnya di kawasan majoriti pengundi Melayu, dominasi Umno-BN di peringkat pusat automatik akan berakhir.

Apa pun, secara peribadi, saya melihat laluan di Bagan Pinang cukup sukar. Majoriti kemenangan BN sebanyak 2,333 untuk pengundi seramai kira-kira 14,000 orang boleh dianggap besar apatah lagi ia mempunyai lebih kurang 5,000 pengundi pos.

Usah tersilau dengan lakaran bersejarah pada tujuh pilihan raya kecil yang lain. Lain padang lain belalang.

Ketua Umno Telok Kemang, Isa Samad turut mengingatkan, sekali gus memberi amaran, bahawa mereka sudah biasa dengan laut di Port Dickson dan tidak takut dengan ombak. Beliau merujuk kenyataan Anwar Ibrahim yang meramalkan tsunami politik mungkin melanda Bagan Pinang.

Benar, benteng BN Negeri Sembilan hampir dirobohkan dalam pilihan raya lalu, tetapi senario kali ini mungkin jauh berbeza terutama dengan manipulasi undi pos.

Dalam pilihan raya kecil yang menjadi tumpuan ramai, dan dilihat sebagai kayu ukur 'penentu hidup mati Umno-BN', maka dibimbangi pengundi pos yang dahulunya menyokong PAS pun sudah tidak selesa untuk berbuat demikian.

Bukankah di Permatang Pasir baru-baru ini juga timbul 'salah guna' pasukan tentera dalam kempen BN di sana? Harus maklum bahawa Menteri Pertahanan, Ahmad Zahid Hamidi, yang juga Naib Presiden Umno, begitu rapat dengan Najib Razak dan sudah pasti cuba sedaya mungkin memperalatkan pihak tentera untuk kepentingan politik dirinya, selain melangsungkan survival partinya.

Saya kira kebimbangan yang disuarakan terhadap undi pos harus diterjemahkan dalam bentuk penentangan yang lebih agresif. Biar rakyat jelas dengan operasi atau mekanisme bagaimana undi pos itu boleh dimanipulasi oleh BN - dan mendapat restu dan kawalan sepenuhnya oleh SPR - hingga menimbulkan simpati kepada Pakatan bahawa 'padang permainan sememangnya tidak sama rata'.

Asakan kepada SPR mesti dilipatgandakan. Borang Lampiran 2 yang mengandungi butiran peribadi pengundi pos termasuk nama, Mykad dan nombor siri kertas undi mesti dimansuhkan, manakala proses bilang undi harus dijalankan sebaik saja pengundian selesai.

Seperti saya tekankan sebelum ini, "pihak Pakatan Rakyat mesti menjerit dan memekik sekuatnya, biar dunia berhenti sekejap untuk meneliti undi pos di Malaysia". _ HarakahDaily
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TERIMA KASIH KERANA MENG"KLIK"...

Bloglist