Oleh : FAZALLAH PIT
GELOMBANG
kebangkitan rakyat Sabah tidak lagi dapat ditahan-tahan, apatah lagi
dengan wujud gerakan Pakatan Perubahan Sabah dan Angkatan Perubahan
Sabah (APS) yang kedua-duanya menyokong Pakatan Rakyat.
Malah, penggerak APS, Datuk Seri Panglima Wilfred Bumburing mengisytihar
keluar BN keluar manakala peneraju PPS, Datuk Seri Panglima Lajim Ukin
meletak semua jawatan dalam Umno. Editor Suara Keadilan (SK), Fazallah
Pit menemu bual mereka secara berasingan bagi menyelongkar isi hati
mereka.
Temu bual dengan Lajim Ukin:
SK : Apakah agenda sebenar Pakatan Perubahan Sabah (PPPS)?
LAJIM
: Oleh kerana masa ini kita tidak ada parti berdaftar, maka kita
tubuhkan PPS. Dengan tujuan kita berjuang bersama-sama pembangkang sama
ada dari Semenanjung atau Sabah. Kita sama-sama pertahankan hak-hak
orang Sabah
Pakatan
sedemikian akan mendokong perjuangan KEADILAN, PAS, DAP atau
parti-parti pembangkang di Sabah. Kita memikir untuk mendaftar parti
baru tetapi sudah banyak parti yang didaftarkan. Difahamkan Sabah ada
lebih 10 parti yang mengemukakan pendaftaran tetapi belum lulus.
Jika parti-parti tersebut lulus, kita akan menimbangkan parti mana pilihan kita dan kita akan terajui bersama.
SK : Bagaimanakah senario sebenar gelombang kebangkitan rakyat di Sabah?
LAJIM
: Sambutan rakyat Sabah cukup memberangsangkan. Saya mendapat maklum
balas dari rakan-rakan di peringkat akar umbi bahawa rakyat pelbagai
kaum inginkan perubahan. Terutamanya perubahan status kerajaan. Mereka
ingin sebuah kerajaan baru ditubuhkan di Sabah selepas Pilihan Raya Umum
(PRU) akan datang dan dapat bertindak ke atas isu-isu yang amat
menakutkan rakyat Sabah
SK : Isu apakah yang menghantui rakyat hingga mahu menukar kerajaan sedia ada?
LAJIM
: Isu utama adalah pendatang tanpa izin yang berleluasa. Tidak ada
tindakan konkrit oleh kerajaan pusat. Ini kuasa kerajaan pusat. Oleh
itu, kita harap kerajaan pusat berubah (dalam PRU). Dengan kerjasama
kerajaan pusat baru, satu Suruhanjaya DiRaja perlu dibentuk untuk
menyiasat kehadiran pendatang tanpa izin, termasuk pengeluaran kad
pengenalan palsu atau diragui.
Kedua
masalah pembangunan. Sabah masih ketinggalan jauh dalam semua aspek
berbanding Semenanjung. Kita akan suarakan masalah ini sama ada oleh PPS
atau Angkatan Perubahan Sabah (APS) dan kerajaan pusat (yang baru)
ambil perhatian serius mengenai masalah itu.
Begitu
juga segi agihan peruntukan prasarana luar bandar, pendidikan,
kesihatan dan lain-lain yang masih ketinggalan jauh berbanding
Semenanjung. Kita tidak cemburu. Tetapi kita telah puluhan tahun merdeka
bersama-sama persekutuan, jadi tidak boleh ditinggalkan.
SK
: Bagaimana perubahan kerajaan boleh berlaku ketika terlalu ramai
pendatang tanpa izin diberi kad pengenalan dan boleh mengundi?
LAJIM
: Seluruh rakyat asal Sabah yang menjadi pengundi 800,000 orang. Jika
semua turun mengundi, walaupun ada pertambahan (pengundi hantu) tetap
tidak mengatasi pengundi asal Sabah. Orang asal Sabah perlu turun
mengundi sehingga 80 peratus.
SK : Mengapakah PPS dan APS tidak bergabung?
LAJIM
: Itu satu identiti, PPS diketuai Bumiputera beragama Islam (manakala)
APS untuk Bumiputera bukan Islam. Kita buat supaya ada persefahaman dan
hala tuju masing-masing yang bermatlamat bekerjasama dengan Pakatan.
Rakyat Sabah tertanya-tanya mengapa apabila hampir PRU, baru kerajaan Persekutuan umum siasat IC palsu?
Itulah
yang mengecewakan rakyat Sabah. Di saat-saat akhir baru ada penubuhan
Suruhanjaya DiRaja, pengumuman air dan sebagainya. Kenapa sekarang?
Bukan 10 atau 20 tahun lepas. Kita merdeka sudah lebih 50 tahun. Sabah
dan Sarawak sama-sama membentuk Malaysia pada 16 September 1963.
SK : Ada pihak mempertikai mengapa sebelum ini tidak bawa masalah Sabah di Parlimen?
LAJIM
: Di pihak kerajaan saya tidak boleh menyuarakannya (di Parlimen) sebab
saya Timbalan Menteri, sebahagian kabinet persekutuan. Tetapi dalam
majlis tertentu, dalam MT Umno atau dalam perhimpunan tertentu saya
suarakan.
Bila
saya lantang, maka saya dianggap penentang kerajaan. Pada saya, apa
yang disuarakan itu sesuatu yang perlu diselesaikan oleh kerajaan kerana
mereka ada kemampuan. Misalnya ketiadaan bekalan air, elektrik sering
terputus, jalan raya belum sempurna dan lain-lain.
SK : Maknanya semua saluran menyuarakan masalah dari dalam kerajaan sudah tertutup?
LAJIM
: (Mungkin) ada tapi nampaknya agak perlahan. Terdapat anggapan Sabah
deposit tetap dan sokongan tidak akan berubah (walaupun masalah tidak
selesai) tetapi pada kita kalau simpan fix deposit di bank dan kadar
faedah turun, maka kita kena tukar ke bank yang lain. Begitulah jika
Sabah dianggap simpanan tetap.
Kalau
dianggap penyumbang kekuatan BN di peringkat persekutuan, maka
seharusnya kita diberi perhatian yang lebih menyeluruh mengenai masalah
yang dihadapi rakyat.
SK : Bagaimana rakyat yakin kepada PPS sebab sejarah Sabah mengalami banyak pertukaran kerajaan?
LAJIM
: Rakyat sudah buat keputusan lebih awal. Contohnya di kawasan saya ada
ketua cawangan, malah yang masih pegang jawatan dalam kerajaan sudah
lebih awal sertai KEADILAN. Ada yang bayar RM200 ahli seumur hidup.
Maknanya rakyat peringkat akar umbi sudah tahu menilai apa sepatutnya
mereka lakukan untuk kebaikan Sabah dan generasi akan datang
SK : Harapan jika Pakatan memerintah Sabah dan Persekutuan?
LAJIM
: Dalam buku ‘Hala tuju Aspirasi Rakyat Sabah’ jelas ada tuntutan yang
dikemukakan rakyat. Itu kita akan kemukakan kepada kerajaan (pusat)
baru, supaya bukan sahaja mereka teliti, tetapi mereka ambil tindakan
dalam tempoh yang sepatutnya. Kita yakin kerajaan pusat lebih banyak
kuasa daripada kerajaan negeri (realisasi tuntutan). Kerajaan harus
prihatin akan kehendak rakyat Sabah
SK : Perubahan di peringkat negeri banyak berlaku tetapi di peringkat pusat tidak pernah. Sejauh mana ia realistik?
LAJIM
: Banyak negara yang merdeka hampir sama dengan Malaysia telah berubah.
Di Indonesia, Golkar jatuh, di India Parti Kongres jatuh, parti LDP
Jepun pun jatuh. Di Singapura dalam PRU yang lepas agak membimbangkan.
Tidak hairan di negara kita rakyat sudah matang, terutama di kalangan
generasi muda, mereka ingin membentuk kerajaan yang betul-betul menjiwai
rakyat
Perlu
satu dasar konkrit melibatkan generasi muda, wanita dan seluruh rakyat .
Kita akui Malaysia pelbagai kaum; ada Melayu, India, Cina dan Orang
Asli. Di Sabah ada lebih 31 suku kaum. Aspirasi mereka perlu diambil
kira.
SK : Mungkihkah lebih ramai ahli politik Sabah akan sertai PPS?
LAJIM
: Banyak yang akan sertai kita termasuk yang masih pegang jawatan.
Tetapi mereka maklumkan kepada saya supaya lancar PPS dulu kemudian satu
demi satu akan sertai kita. Termasuk bekas-bekas wakil rakyat dan
pemimpin di peringkat negeri, kawasan juga pesara kerajaan yang sedia
membantu.
Temu bual ini pula bersama Wilfred Bumburing:
SK : Mengapa menyertai Pakatan Rakyat?
BUMBURING
: Kita lihat keadaan politik tanah air Malaysia dan Sabah. Saya sebagai
Timbalan Presiden UPKO, Ahli Parlimen Tuaran melihat keadaan politik
dan cara pemerintahan di Malaysia, pertamanya tidak ada perkongsian
kuasa.
Dalam
BN, yang memerintah sepenuhnya ialah Umno. Parti komponen hanya ikut
telunjuk. Hanya ada setiakawan semasa pilihan raya, selepas itu Umno
yang menguasai. Kita juga lihat keadaan kerajaan amal rasuah. Ini
dilaporkan media, disentuh dalam Parlimen tapi tiada respon sama sekali.
SK : Selain isu nasional seperti rasuah, apa isu yang dekat dengan hati pengundi di Sabah dan mendorong berlaku perubahan?
BUMBURING
: Ibu kepada semua masalah di Sabah ialah kebanjiran pendatang tanpa
izin. Kalau kita pisahkan dari segi kaum, sudah melintasi semua kaum
yang lain. Pendatang sudah 27 peratus sedangkan Melayu (22%),
Kadazandusun (17%).
Kita
dapati ada 250,000 pendatang tanpa izin sudah jadi pengundi. Itu yang
jelas dilihat sebagai Filipino, Bugis tapi mereka dapat kad pengenalan
dengan berselindung dalam suku-suku lain, Melayu, Bajau. Mereka
mendatangkan pelbagai masalah. Dari segi ekonomi, mereka kuasai teksi
sewa, bas mini, tamu (pasar).
Sejak
PRU 10 dan makin ketara PRU 11. Apabila pilihan raya, mereka diangkut
dengan bas untuk mengundi. Dan PRU 13, kita jangka tidak kurang 300,000
sudah masuk. Jadi, kenapa BN biarkan orang asing menentukan masa depan
negara? Ini masalah terbesar Sabah.
SK : Seteruk mana masalah perkongsian kuasa dalam BN?
BUMBURING
: Baik BN Sabah, mana ada masyuarat. Dari dulu sampai sekarang, ada
satu kali saja tapi itu bukan mesyuarat – datang pun marah-marah sahaja.
Buat gaduh.
Selain
itu, kita di Sabah dikenali sebagai fixed deposit (deposit tetap). Kita
dibagi lima peratus hasil minyak, diangkut ke Semenanjung dan
dibelanjakan dalam projek-projek mega. Dan dibagi kontrak kepada kroni
Umno. Sedangkan kita di Sabah makan habuk.
Saya
pernah cari orang susah untuk menerima bantuan. Di Tuaran, saya
daftarkan 3,000 nama keluarga. selepas empat bulan, 800 nama dipotong.
Saya melawat orang susah, terlantar 20 tahun tapi selepas empat bulan,
nama dipotong tanpa sebab. Bila saya tanya di Parlimen, cakap tidak jadi
sebab tiada wang.
SK : Kenapa ketika masih BN, tidak perjuangkan khususnya di Parlimen?
BUMBURING
: Ada beberapa sebab. Dalam mesyuarat, kita suarakan semua ini, dalam
parlimen, sudah berapa tahun kami bersuara tapi respon tidak konkrit.
kita dikenal sebagai fixed deposit (deposit tetap) tapi peruntukan tidak
dibagi sama rata.
Di
mana keadilan BN? Itu yang ketara sekali. Jadi kita perjuangkan dalam
Parlimen, dalam mesyuarat tapi tidak diberi respon yang konkrit. Soal
projek, jangan ceritalah. Selain Umno di Sabah ini, jangan harap dapat
satu sen pun kontrak kerajaan.
Tapi,
di Parlimen, perjuangan Pakatan Rakyat selari dengan hasrat rakyat.
Saya lihat perbahasan, saranan dan dasar yang dibawa pemimpin Pakatan
baik untuk rakyat. Saya lihat, masalah yang disebut itu, pemimpin BN
tutup telinga sahaja. Maka saya berpendapat, penyelesaian masalah
Sabah tidak ada. Saya tidak lihat apa-apa cara kalau masih dalam BN. Itu sebab saya dan rakan-rakan sertai Pakatan.
Mungkin ada anggapan penyertaan dalam Pakatan hanya untuk ambil kesempatan kerana BN semenangnya akan tumbang.
Saya
sedia hadapi semua ini. Kerana apa yang kita buat ini kita rasa pada
jalan yang betul. Saya tidak kisah dengan serangan dari rakan saya
sendiri. Serangan itu tidak penting. Yang penting rakyat tahu apa sebab.
Dalam setahun dua ini, suara saya di Parlimen terarah kepada
pembangkang, malah awal tahun ini Sri Gading dari BN jerit pada saya,
cakap Tuaran ini pembangkang atau BN?
Apabila
saya suarakan hasrat rakyat, saya dianggap pembangkang. Sebabnya, BN
tidak sedia dengar suara rakyat. Apabila kita bersuara tidak ikut lagu
BN, dipanggil pambangkang. Mereka tiada hak untuk tutup suara saya, yang
penting saya wakil rakyat dan saya sampaikan apa yang diminta oleh
pengundi.
SK : Bagaimana persediaan rakyat Sabah untuk menukar kerajaan?
BUMBURING
: Kita lihat di Sabah, sebenarnya perasaan akar umbi sudah sedia. Kalau
banding 1995 ketika PBS tumbangkan BN, begitulah. Malah, saya ingat
lebih hangat, lebih hebat. Perasaan itu sudah membara tapi tidak ada
saluran sebab kebanyakan pemimpin masih dalam BN. Ada sedikit tapi
bilangan dalam pembangkang belum cukup. Kita perhatikan satu kebangkitan
tsunami dari Sabah. Malah, respon terhadap pengisytiharan APS begitu
tinggi sekali
Saya
juga tidak anggap Pakatan sebagai pembangkang tapi kerajaan alternatif
kerana sudah kerajaan di Selangor, Kedah, Pulau Pinang dan Kelantan.
Sebelum
ini, kita mahu bawa UPKO keluar BN dan sertai Pakatan tapi nampaknya
pimpinan UPKO ambil keputusan kekal dalam BN. Jadi pemimpin-pemimpin
UPKO keluar dan sertai Pakatan. Dan kita namakan kumpuln ini sebagai
Angkatan Perubahan Sabah – bukan parti, bukan juga NGO tapi pergerakan
yang bawa ke landasan bersama Pakatan untuk hadapi PRU 13
SK : Senario politik Sabah unik dan pertukaran kerajaan berlaku banyak kali tapi sejauh mana APS mampu menjatuhkan BN?
BUMBURING
: Lihat 1967, apabila masyarakat Kadazan-Dusun-Murut diketuai UPKO
sertai Usno, ia jadi itu kukuh. Selepas 13 tahun, apabila Datuk Haris
Salleh bersama mendiang Saleh Sulung keluar Usno dan disertai Donald
Stephen, tumbang perikatan. Dua orang sahaj.
Pada
1985, ulang sejarah apabila Datuk Pairin Kitingan dan mendiang Datuk
Mark Kodding keluar dari Parti Berjaya. PBS ditubuh dan berjaya
tumbangkan kerajaan sedia ada. Pada 1994, PBS memang tapi dirampas
seperti yang berlaku di Perak sebelum ini.
Dengan
wujudnya kumpulan APS dan Pakatan Perubahan Sabah (PPS), ia akan
melakar satu gerakan meroboh kerajaan negeri di Sabah. Dari dua hala,
orang Islam dan bukan Islam. Harus diingat, sejak 1967, apabila
Kadazan-Dusun-Murut menukar haluan politik, perubahan kerajaan pasti
berlaku.
Kali
ini, ia disertai gerakan kebangkitan Melayu-Islam melalui PPS – itu
melengkapkan perubahan. Dengan adanya perubahan di Semenanjung, ia
bangkitkan semangat di Sabah. Kali ini, perubahan lanskap politik negara
akan terjadi.