.

Tuesday 18 March 2014

Antara Tragedi MH370, Konsert Dadah Dan Nafsu Membeli-Belah

gambar hiasan

Oleh: Shahbudin Husin

Di sebalik tragedi kehilangan pesawat MH370 yang masih menjadi misteri sehingga kini, dengan sesetengah pihak menganggapnya sebagai bala Tuhan berikutan terlalu banyak kemungkaran berlaku di depan mata, kerajaan dan pemimpinnya terlihat langsung tidak menunjukkan tanda insaf atau keinginan mahu berubah.

Dengan sorotan dunia serta kritikan terhadap pelbagai perkara tentang bagaimana negara menangani krisis ini, kita juga dikejutkan dengan adanya sebuah konsert yang sedang berlangsung yang mendapat kerjasama kerajaan di ketika seluruh negara sedang bersedih dah waris mangsa sedang berteka-teki mengenai nasib ahli keluarga mereka.

Konsert selama tiga hari itu hanya terdedah apabila akhirnya didapati 6 orang remaja didapati meninggal dunia dan 14 lagi sedang menerima rawatan di hospital kerana mengambil dadah berlebihan. Walaupun konsert itu sudah lama dirancang, apakah negara dan pemimpinnya tiada perasaan mahu menangguh atau membatalkan konsert itu sebaik saja tragedi MH370 ini berlaku?

Malang sekali, hanya setelah 6 nyawa terkorban dan 14 lagi sedang bertarung antara hidup dan mati, barulah konsert itu dibatalkan. Tetapi semuanya sudah terlambat, insiden ini menjadikan imej negara dicemari sekali lagi.

Dalam masa yang sama, ketika peringkat awal tragedi MH370 ini terdedah, seluruh negara bersedih dan menyatakan dukacita serta perasaan simpati kepada waris-waris wangsa. Para pemimpin negara dan isteri yang mengunjungi waris mangsa yang ditempatkan di sebuah hotel Putrajaya, didapati berpeluk-pelukan kesedihan dan saling mengalirkan air mata.

Seluruh negara terharu dengan keprihatinan yang ditunjukkan oleh pemimpin negara itu, terutamanya oleh Perdana Menteri, Najib Razak dan isterinya, Rosmah Mansor. Beliau digambarkah sebagai First Lady yang bukan saja suka bergaya mewah dan membeli-belah tetapi juga sarat dengan kasih sayang dan simpati terhadap mereka yanh bernasib malang.

Tetapi hanya di hari kesembilan selepas tragedi MH370 itu berlaku, iaitu hari semalam (Ahad) 16 Mac, Najib dan Rosmah didapati berjalan-jalan sambil membeli-belah di pusat membeli-belah paling mewah di negara ini iaitu Pavillion. Dalam gambar yang tersebar di laman-laman sosial, mereka didapati mengunjungi kedai-kedai perhiasan sambil perhiasan diri yang dipakai seperti gelang dan cincin yang mahal dapat dilihat dengan jelas daripada penampilannya.

Bukanlah tidak boleh seorang Perdana Menteri dan isterinya membeli-belah atau mengunjungi Pavillion tetapi di ketika negara bersedih dan waris penumpang pesawat belum kering air mata, meneruskan keghairahan membeli-belah terlihat amat tidak sesuai. Tangguhkankah sementara keinginan itu.

Lainlah jika pasaraya yang dikunjungi itu adalah seperti Giant, Mydin atau Econsave yang semua orang faham kunjungan itu adalah untuk membeli barang keperluan dapur seharian. Tetapi mengunjungi Pavillion dengan santai dan penuh perhiasan di badan, tentulah bukan untuk membeli belacan, kangkung atau ayam murah yang berharga RM1 seekor.

Seharusnya dalam suasana krisis dan tragedi ini, nafsu membeli-belah itu boleh diketepikan buat sementara. Apa yang berlaku ini hanya menampakkan lagi "wajah hodoh" keluarga Perdana Menteri di mata rakyat setelah berbagai-bagai isu dibangkitkan mengenai karenah mereka selama ini.

Dengan tidak dapat mengawal diri daripada keghairahan membeli-belah, meskipun di ketika negara sedang bersedih dan berduka, persepsi rakyat ialah "itulah yang real dan benar" sebenarnya mengenai Perdana Menteri dan keluarganya, manakala air mata dan pelukan simpati di awal sesuatu tragedi adalah "palsu belaka".

Sampai bilakah kita mahu ditipu begini? (SH 17/03/2014)

- http://shahbudindotcom.blogspot.com/
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TERIMA KASIH KERANA MENG"KLIK"...

Bloglist