.

Sunday 28 July 2013

Muhasabah Kuala Besut: Survival PAS di luar bandar

Muhammad Hafiz Mansor,
Keputusan Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Kuala Besut menyaksikan calon Barisan Nasional (BN), Tengku Zaihan menewaskan calon PAS, Azlan Yusof dengan majoriti 2,952 undi.

Para pemimpin dan pendukung PAS perlu bermuhasabah, menilai semula gerak kerja, mencari di mana titik kekuatan dan kelemahan yang masih ada dan memperbaikinya demi kelansungan perjuangan Islam terutamanya di kawasan luar bandar.

Beberapa perkara yang saya cuba coretkan sebagai suatu muhasabah dan penilaian bersama mengenai survival parti Islam di kawasan luar bandar:

1. Perkara pertama yang perlu diberi perhatian oleh PAS ialah memeriahkan majlis-majlis ilmu di masjid-masjid dan surau-surau di sana sepertimana meriahnya majlis-majlis ilmu di kawasan bandar kerana ilmu Islamlah asas kekuatan kepada PAS. Inilah yang juga dibimbangi Umno BN sejak sekian lama.

Mesej Islam perlu disampaikan kepada masyarakat luar bandar, bukan hanya ketika musim pilihanraya. Kita harus mengubah pola pemikiran masyarakat supaya tidak menghala ke aspek kebendaan semata-mata.

Sirah Rasulullah SAW ketika berdakwah kepada musyrikin Mekah memberikan pengajaran yang penting kepada PAS, iaitu mengembalikan urusan dan tumpuan hidup manusia kepada sifat uluhiyyah dan rububiyyah Allah SWT bukan kepada sifat materialistik kebendaan.

PAS tidak selamanya mampu melawan 'material' yang dimiliki oleh Umno BN. Maka, jalan yang ada ialah ubah 'mindset' mereka.

2. Apabila PAS berkempen dengan memburuk-burukkan Umno BN sebenarnya tidak memberikan keuntungan kepada PAS malah sebaliknya memberikan kredit yang besar kepada Umno BN. Keadaan ini berlaku kerana mereka menerima bantuan langsung dari Umno BN setiap bulan (ada yang setiap tahun) walaupun pada jumlah yang tidak setimpal dengan apa yang mereka sepatutnya dapat.

Bantuan ini menyebabkan mereka merasa terhutang budi pada Umno BN. Inilah 'batu keras' yang sukar dipecahkan PAS. Masyarakat luar bandar tidak memahami bahasa politik Umno BN yang hanya untuk memerangkap mereka supaya kekal di bawah telunjuknya.

Gunakan 'air' untuk membentuk batu yang keras. Yakinkan mereka tentang apa yang PAS perjuangkan. Itu sudah memadai dan lebih berkesan.

3. Jentera mahasiswa dilihat lebih strategik untuk 'penetrate' masuk ke rumah-rumah Umno BN. Program-program seperti baktisiswa dan anak angkat adalah merupakan program-program yang sepatutnya dilaksanakan dengan lebih kerap di kawasan luar bandar.

Jika kita perhatikan sepintas lalu kajian yang dilakukan oleh Ilham Centre yang mendapati 77.2% pengundinya lebih melihat soal parti calon yang bertanding berbanding keperibadian calon itu sendiri. Sebab itu tidak mustahil Che Long kalah meskipun lebih dikenali di sana.

Oleh yang demikian, PAS tidak hanya boleh bergantung harap kepada ceramah-ceramah politik semata-mata sebagai proses penerangan isu semasa. Ianya kurang berkesan untuk menarik minat mereka yang menyokong Umno BN. Tugasan ini perlu dipikul oleh mahasiswa. Mahasiswa berperanan menjadi agen penerangan secara tidak langsung melalui program-program bersama masyarakat luar bandar.

Secara kesimpulannya, perjalanan PAS dalam mendekati masyarakat luar bandar masih panjang namun tidak mustahil sinar Islam akan sampai suatu hari nanti dengan syarat PAS terus istiqamah bekerja, tidak hanya musim pilihanraya, mendekati dan memberi penerangan kepada masyarakat luar bandar.

Semoga Allah SWT istiqamahkan kita atas jalan perjuangan ini, insya Allah.

Sekadar pandangan.

Penulis ialah Pengarah Operasi Institut Pemikiran Almarhum Fadzil Noor (INFO)
 
-sumber
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TERIMA KASIH KERANA MENG"KLIK"...

Bloglist