Friday, 16 March 2012

KULIAH JIN : UST. HJ. ISMAIL KAMUS



1) Jin berasal dari Jan (Bapak Jin) dan gelarannya Azazil. Dicipta dari api
(biru), dan telah beramal puluh ribu tahun lamanya .

2) Apabila Allah swt. memerintahkannya supaya tunduk menghormati Nabi Adam,
mereka telah ingkar. Allah swt. melaknat dan perintah turun ke bumi. Jin
terbahagi kepada dua iaitu Jin Islam dan Syaitan. Jin Islam pula terbahagi
kepada dua iaitu Jin Islam(Soleh) dan Jin Tidak Islam (Tidak Soleh).
Syaitan yang turun kesemuanya jahat (tidak Islam).

4) Makanannya dari Api (Asap). Itu sebab orang-orang Melayu dilarang
mengunakan kemenyan kerana Jin paling suka dengan asap yang busuk. Tetapi
orang-orang melayu ini degil, suka sangat dengan asap kemenyan. Beliau
menambah, orang-orang yang suka hisap rokok itu, adik-beradik jin lah tuu.
(terkena?? hahaha..)

5) Tempat tinggal Jin seperti di awan, sungai, hutan, lombong, laut,
tempat-tempat tinggi (KLCC), tandas dan kubur.

6) Beliau menasihat apabila ingin buang air di perjalanan (contohnya
jalanraya), perlu baca " SalaMun, 'Ala Sulaiman, Fil 'alamin." Mengikut
sirahnya jin sangat takut dengan Nabi Sulaiman. Orang-orang Melayu suka
sangat membaca ucapan, "Ampun Datuk, Anak cucu tumpang lalu" Masa bila
pulak jin dapat pangkat datuk. Dan masa bila pula, kita jadi cucu cicit jin
!!!! (terkena lagi?? hahaha..)

7) Jin tidak mengetahui akan alam ghaib, itu sebab jika ada dukun atau
bomoh yang tahu menilik-nilik nasib, pembohong...." Sirahnya apabila Nabi
Sulaiman, memerintahkan jin untuk membina istananya, sehingga Nabi Sulaiman
meninggal pun jin tidak perasan/tahu.

Semasa itu Nabi Sulaiman duduk di kerusinya dengan tongkat kayu. Dan jin
tekun membuat kerja di hadapan-nya. Sehingga anai-anai memakan tongkatnya
dan tongkat tersebut reput dan jatuh serta Nabi Sulaiman pun jatuh, maka
barulah tahu oleh jin bahawa Nabi Sulaiman telah mangkat.

Manusia juga dilarang membuang air di lombong-lombong yang airnya
tenang, terutama di waktu tengah malam. Jin suka mandi di situ, waktu itu.
Di larang juga buang air di lubang-lubang (tanah).

9) Rumah-rumah yang lama tidak berpenghuni atau rumah yang baru siap belum
duduk lagi, jin suka tinggal di situ. Sebelum duduk rumah baru, di galakkan
membaca surah Al-Baqarah, sehingga habis. Jin lari selama 3 hari. Tidak
perlu tepung tawar bagai.... orang melayu suka sangat menepung tawar !!!

10) Jika budak menangis tengah-tengah malam, azankan 7-10 kali, jika tidak
bacakan ayat Kursi dengan cara 9 kali henti (tekniknya) sebab beliau pernah
jumpa orang yang di rasuk.

* Kalau rajin.. Tolong sebarkan maklumat ini kepada saudara Muslim Muslimat
yang lain. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi
orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati...

8 comments:

  1. JinJabalMakhtan16 March 2012 at 18:15

    KAH KAH KAH!
    Inilah kerja ustaz yang guna agama untuk cari makan. Sudahlah orang melayu bodoh, kini golongan pengarut memperbodoh orang melayu atas nama Islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko senak otak ke? Ckp mcm xde agama! Kesian ko...hidup dlm keadaan kejahilan.

      Delete
  2. Apa kejadahnya hang ckp mcm tu bro??? Seblm berkata, hang cermin diri hang tu dulu.... Apa yg diceritakan oleh ustaz seperti diatas adalah benar dan bkn rekaan...

    ReplyDelete
  3. Mmg ada ceritanya pada Al-Quran.... Bknlah Utk jual agama islam bro....!!!!!

    ReplyDelete
  4. Mmg ada ceritanya pada Al-Quran.... Bknlah Utk jual agama islam bro....!!!!!

    ReplyDelete
  5. JinJabal tuh bangsa JIN... memang kejenya bikin kacau... apa nak diherankan

    ReplyDelete
  6. JinJabalMakhtan16 March 2012 at 22:50

    kah kah kah!
    ustaz yang dakwa tahu serba serbi pasal jin, tak pernah lihat dan dengar pun suara jin, hanya cakap merapu supaya orang melayu percaya pada seribu satu khurafat yang dibawa, jika orang ramai bantah mulalah kaitkan ayat itu dan hadis ini.
    Yang seronoknya, serba serbi penyakit dan masalah datang daripada jin, yang pandai halau dan masukkan jin jahat ke dalam botol adalah beliau, semuanya dibuat dengan ikhlas, tetapi jika diberi upah banyak lagi baik.
    Lihatlah pandangan al-Qur'an mengenai jin, jangan dicampur aduk dengan khurafat yang diceduk daripada budaya yang bersandar kepada kebodohan.

    ReplyDelete
  7. aku pernah kena rasuk jin. apa ustaz cakap tu ada betulnya. jin jabal makhtan ni jin ke? macam jin jer. tahu lebih dari ustaz jer..hahaha..

    "Salamun ala sulaiman fil alamin.."

    mintak ampun, pak jin jabal makhtam. pandai main tenet no..

    ReplyDelete

ANDA KOMEN ANDA TANGGUNG

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

TERIMA KASIH KERANA MENG"KLIK"...

Blog Pro PR (1)