.

Friday 2 December 2011

Gaji SBPA 2012. Pekeliling Baru Bulan Disember Ini!! Apa Kata Semua Penjawat Awam?

Pekeliling Gaji SBPA 2012 baru akan keluar tidak lama sahaja lagi disebabkan Rang Undang- Undang Pembekalan 2012 telah pun diluluskan di Dewan Rakyat pada 23/11/2011 jam 10:33 malam yang lalu. Dan….antara perkongsian maklumat yang kami terima setakat ini berkenaan dengan dengan sistem gaji SBPA baru 2012 ialah :

1) Skim Gaji SBPA 2012 Baru: “Exit Policy”

Mana-mana kakitangan kerajaan yang dinilai tidak mampu menjalankan tugas secara fizikal dan mental, akan disarankan supaya berhenti. Manakala kepada kakitangan kerajaan yang cemerlang tetapi disebabkan tiada promotion jawatan dalam organisasi tersebut, anda dinasihatkan supaya bersara dengan berbekalkan PERKS yang lumayan.

Walaubagaimanapun, kepada sesiapa yang berada dalam pengurusan premier dijangka agak kurang selamat. Pencapaian mereka ini akan diukur berdasarkan outcome & kesan, bukan lagi output seperti yang sebelumnya.

2) Skim Gaji SBPA 2012 Baru: Pengredan Semula Jawatan

Akan wujud pelbagai lapisan gred seperti berikut (secara kasar) :

  • Premier
  • Jusa
  • Pengurusan Tinggi
  • Pengurusan dan Profesional
  • Pelaksana

Kalau diikutkan gred Premier dan Pelaksana adalah merupakan gred baru yg diwujudkan bagi mewujudkan kategori penjawat awam yang telah digred semula mengikut keperluan organisasi.

Maksudnya kalau ambil gred bawah sekali iaitu Pelaksana, seseorang yang sekarang ini hanya bertugas sebagai pemandu, kenalah ada multiskill, mampu buat kerja tambahan yang lain seperti jadi tukang bancuh kopi, tukang photostat, tukang taip, tukang angkat telepon dan lain-lain lepas ini.

3) Skim Gaji Baru SBPA 2012. Penilaian Markah Penjawat Awam

Bagi sistem gaji SBPA yang baru ini, markah penilaian akan menentukan kenaikan gaji penjawat awam. Secara kasar akan dinilai seperti berikut :

  • Markah 95% keatas – kenaikan gaji adalah 15 %
  • Markah 85%-95% – kenaikan gaji adalah 8%
  • Markah 75 % – tiada kenaikan
  • Markah 70 % – disyorkan tamat perkhidmatan

4) Jadual Gaji SBPA 2012 Baru : Sistem Gaji Baru

Mengikut formula yang digunakan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) selepas menjalankan kajian, secara kasarnya, gaji penjawat awam bermula daripada jawatan KSN adalah seperti berikut :

P/S : Jikalau ada maklumat yang ingin dikongsikan berkenaan dengan Sistem Gaji SBPA (Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam) 2012 yang baru ini, dipersilakan untuk dibincangkan bersama.

PP/S : Ada maklumat tidak rasmi yang kami perolehi, ada yang maklumat yang sudah hampir pasti akan dilaksanakan. Walaubagaimanapun, setakat ini, apa pandangan anda “cakap-cakap” berkenaan dengan skim gaji SBPA 2012 yang baru ini?


http://beritasemasa.com

11 comments:

  1. betambah ramai la kaki kipas

    ReplyDelete
  2. malanglah nasib orang macam saya... pihak atasan beri markah prestasi ikut emosi.. yg disukai, disayangi, pandai bodek dapat markah tinggi..yg buat kerja dgn bagus tapi tak pandai bodek dapat markah sikit je... takpelah Allah Maha Adil...saya percaya nnt ada balasannya bagi pemimpin yg 'zalim'

    ReplyDelete
  3. bodo punyer keja tak dak susah cari susah...rasanye tak sempat nak laksana PR akan amik alih pemerintahan

    ReplyDelete
  4. aku untung lagi! coz my bos pak mentua aku..hihihihi

    ReplyDelete
  5. kakitangan awam berpendapatan tinggi = barang berharga tinggi

    gaji naik diam2 je la ... adjust la sampai 100k pun ... once buat announcement, harga barang pasti naik ...

    ReplyDelete
  6. Sistem SSB = kena bodek tapi tak pandai
    sistem ssm = kena bodek juga tapi tak pandai
    sistem = tak termasuk dalam kouta
    sistem baru= melepas lagi lah nampaknya.........

    namun aku bahagia dengan yang ada sekarang

    ReplyDelete
  7. Balik pada skim rotation nampaknya. Tahun ni aku dapat, tahun depan enko pulok bla bla bla.

    ReplyDelete
  8. tak habis2 spekulasi puak korang ni buat...circular lum kluar lagii kau dah buat statement macam ni..... nama je Parti Islam tapi perangai macam setan la ko ni.......

    ReplyDelete
  9. Mari kita baca pendedahan YB Zulkfli Nordin (berpandukan laporan rasmi MAGERAN) tentang penghinaan dan cercaan yang dibuat oleh DAP terhadap bangsa Melayu dan anggota polis beberapa hari sebelum berlakunya tragedi berdarah 13 Mei 1969 yang Horas! petik dari UMNO online.com
    "Slogan yang dibawa oleh DAP pada masa itu ialah ‘MALAI SI’ yang maknanya ialah 'MATI MELAYU'.
    Dibawah ini pula adalah kenyataan yang mereka jerit-jerit dan laung-laungkan dalam perhimpunan-perhimpunan dan perarakan-perarakan yang mereka (DAP) buat di Kuala Lumpur.
    Pada 11 Mei 1969, di Jalan Bukit Bintang, mereka menjerit-jeritkan perkataan “MATI MELAYU" dan "APA POLIS BOLEH BUAT, KITA RAJA. BUANG SAMA POLIS MELAYU".
    Pada 11 Mei 1969 di Jalan Bukit Bintang, mereka sekali lagi menjerit-jeritkan perkataan “MATI MELAYU" selain "SAKAI PERGI MASUK HUTAN".
    Pada 11 Mei 1969 di Jalan Changkat Dollah, mereka menjerit-jeritkan pula perkataan “KL SEKARANG CINA PUNYA".
    Pada 12 Mei di Jalan Ipoh dan Jalan Tunku Abdul Rahman, mereka menjerit-jeritkan perkataan “MELAYU BALIK KAMPUNG, MELAYU SEKARANG TIADA KUASA. SEKARANG CINA SUDAH CONTROL".
    Pada 12 Mei 1969 di Jalan Khir Kampung Baru, mereka menjerit-jeritkan perkataan “MELAYU KELUAR...! APA LAGI DUDUK SINI, KITA HENTAM LU...,SEKARANG KITA SUDAH ADA KUASA". Kenyataan dan ugutan ini ditujukan kepada penduduk Melayu di Kampung Baru, Kuala Lumpur.
    Pada 12 Mei 1969 didepan Balai Polis Jalan Pudu mereka menjerit-jeritkan perkataan "SEMUA MELAYU KASI HABIS (MATI), KASI HALAU SEMUA POLIS".
    Pada 12 Mei 1969 mereka menjerit-jeritkan perkataan “APA INI MELAYU, KITA SUDAH PERINTAH DIA (PUNYA) NEGERI, INI NEGERI BUKAN MELAYU PUNYA, MATA-MATA (POLIS) LANCAU".
    Pada 12 Mei 1969 di Jalan Canvel, mereka menjerit-jeritkan perkataan “BUTUH MELAYU, MALAI SI, PERGI MATI MELAYU”.
    Pada 12 Mei di Jalan Bukit Bintang, mereka menjerit-jeritkan perkataan “INI NEGERI BUKAN MELAYU PUNYA, KITA KASI HALAU SEMUA MELAYU".
    Untuk pengetahuan rakan-rakan pembaca sekalian, Lim Kit Siang langsung tidak berani berbunyi apatah lagi membantah pendedahan yang dibuat oleh YB Zulkifli Nordin tersebut. Si tua kutuk tersebut hanya mampu berdiam diri.

    ReplyDelete

ANDA KOMEN ANDA TANGGUNG

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TERIMA KASIH KERANA MENG"KLIK"...

Bloglist