.

Thursday 15 October 2009

BN Di Persimpangan !! | Nizar News

Walaupun Umno masih menyambut kemenangan ‘ajaib’nya di Bagan Pinang beberapa hari lalu, namun kejayaan itu tidak dikongsi oleh kebanyakkan rakyat Malaysia, walaupun dikatakan menang dengan bergaya.



Ketika pemimpin parti itu ‘mendabik dada’ membawa hadiah kemenangan itu ke dalam perhimpunan agung Umno yang bermula kelmarin, ada dikalangan ahli parti itu yang kurang bersemangat.

Ia adalah kerana mereka masih merasai semangat anti-Umno masih kuat dikalangan rakyat negera ini.

Kemenangan di Bagan Pinang telah menghentikan ’badi sial’ kekalahan memanjang yang menyelubungi Umno.

Selepas kalah tujuh dari lapan pilihanraya kecil sejak pilihanraya umum lalu, calonnya Tan Sri Isa Samad meraih kemenangan besar mengalahkan calon PAS, Zulkefly Mohamad Omar.

Kemenangan itu memberi harapan pemulihan kepada parti Umno sebagaimana ungkapan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Razak, ”Ia dilihat rakyat kembali yakin dan percaya kepada BN,”.



Namun sebaliknya, kejayaan tersebut ’diwarnai’ dengan imej Isa yang tercemar; beliau telah digantung keahliannya selama tiga tahun kerana membeli undi dalam pemilihan parti itu, pada tahun 2004.

”Sekiranya Umno ghairah tentang kemenangan di satu tempat, manakala kalah di tempat-tempat lain.... jika kita hilang rasa bertanggungjawab, saya percaya kita tidak akan mencapai kemenangan atau mungkin tidak menang dalam pilihanraya akan datang,”kata bekas Perdana Menteri Tun Mahathir



Ahli politik Gerakan Hsu Dar Ren berkata perasaan ‘anti-establihment’ masih kuat. Beliau percaya fakta Umno meletakkan calon tercemar akan digunakan menentangnya pada masa depan.

Apa perubahan kesan dari pilihanraya kecil ialah ’gaya’ (dynamics) dikalangan perkongsian kuasa BN kerana Umno memenangi pilihanraya kecil tersebut tanpa banyak pertolongan dari MCA.

Isa dikatakan meraih sokongan dari kaum India yang sebaliknya menolak MIC, manakala MCA sedang bergelut mengatasi kemelut dalaman selepas perwakilan menolak dua pemimpin tertingginya.

Kemenangan Isa dikatakan meletakkan Umno pada kedudukan yang kuat mengatasi parti-parti lain dalam gabungan BN.

Beberapa tokoh Umno percaya kemenangan Umno bukan kerjasama diantaranya dengan parti-parti bukan Melayu dalam BN, lalu mencadangkan BN menghadkan kawasan-kawasan majoriti Melayu yang akan ditandingi oleh calon-calon bukan Islam pada pilihanraya akan datang.



Putera Kelantan, Tengku Razaleigh Hamzah, turut menggesa Menteri cabinet dari MCA meletakkan jawatan selepas perwakilan MCA hilang keprcayaan kepada pemimpinya.

Gesaan sedemikian meningkatkan tekanan kepada Najib untuk bertindak sendirian, sekiranya diperlukan.

Najib telah pun mula menjalin hubungan dengan kumpulan minoriti, dengan mengiktiraf ’Makhal Sakti’.

Mengambil kaedah demikian akan menimbulkan risiko, tindakan Najib menganjurkan kerja bersama kaum India didorong kerana kaum tersebut tidak mampu berdiri sendiri dalam soal ekonomi.

Kaum Cina, sebaliknya, masih skeptikal, dan mungkin sukar untuk didekati.

Kajian terbaru Merdeka Centre menujukkan 68% kaum India mengiktiraf kepimpinan Najib bagaimana pun jumlah yang sama menolak MIC.

Namun kaun Cina memberikan nilaian yang terendah kepada Najib, yang akan membawa Malaysia lebih ’berbilang-bilang’, kata penganalisi politik, Rita Sim.

Sumber : Buletin Online
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TERIMA KASIH KERANA MENG"KLIK"...

Bloglist